این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه آموزش مهندسی ایران، جلد ۱۸، شماره ۷۲، صفحات ۶۹-۹۴

عنوان فارسی شناسایی وضعیت تحصیلی داوطلبان گروه‌های آموزشی علوم انسانی، فنی- مهندسی و علوم پایه در سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری
چکیده فارسی مقاله هدف مطالعه وضعیت تحصیلی داوطلبان هریک از گروه‌های آموزشی (علوم انسانی، فنی- مهندسی و علوم پایه) در سه مقطع تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) می‌باشد. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی وازلحاظنحوه‌ گردآوریدادهبهروشکمیانجام ‌گردید. داوطلبان آزمون‌هایسراسریرشته‌های علوم انسانی، فنی- مهندسی و علوم پایه در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در سال 93-1392 جامعه آن را تشکیل دادند. برای اجرای پرسشنامه‌ها ابتدا از طریق نمونه‌گیری هدفمند شش دانشگاه که به پذیرش کران بالا و پایین آزمون ورودی در هر سه مقطع تحصیلی میپرداختند انتخاب، و با روش تصادفی طبقه‌ای از داوطلبان پذیرفته شده در رشته‌های موجودآن دانشگاه‌ها نمونه‌گیری شد. حجم نمونه شامل 2293 نفر از پذیرفته‌شدگان بود. ابزار پژوهش پرسشنامه های محقق ساخته بود. روایی محتوایی پرسشنامه‌ها مورد تأیید خبرگان و صاحبنظرانو ضریب پایایی پرسشنامه‌ها با استفاده از روش آلفای کرونباخ بیش از 70/0 گزارش شد.جهت تحلیل داده‌های پرسشنامه‌ها از آزمون‌های t تک نمونه‌ای، آزمون t برای دو گروه مستقل، آزمون تحلیل واریانس یک‌راهه، آزمون تعقیبی توکی و آزمون رتبه‌بندی فریدمن استفاده شد. یافته ها نشان داد که وضعیت تحصیلی داوطلبان مقطع کارشناسی در ابعاد مختلف آموزشی، روان‌شناختی، خانوادگی، اقتصادی و فرهنگی به‌طور معناداری بالاتر از حد متوسط بود. وضعیت داوطلبان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در کلیه ابعاد فوق به‌طور معناداری بالاتر از حد متوسط بود اما وضعیت داوطلبان کارشناسی ارشد در بعد اقتصادی، به‌طور معناداری پایین‌تر از حد متوسط و وضعیت داوطلبان مقطع دکتری در بعد فرهنگی در سطح متوسط بود. وضعیت داوطلبان رشته‌های علوم پایه و علوم انسانی در بعد فرهنگی نیز در سطح متوسط بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Evaluating the educational status of candidates from different ,majors (Humanities, technical and fundamental) at three degree levels (bachelor, masters and PH.D)
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to evaluate the educational status of candidates from different majors (humanities, technical and fundamental) at all three degree levels (Bachelor, Masters and Ph.D.). The purpose is functional and was performed by data collection in a quantitative method. All national entrance examination candidates from humanities, technical and fundamental majors in 2013-2014 formed the participants. The research instrument was questionnaires. The validity of the questionnaires was approved by experts and scholars; the questionnaires reliability, using Cronbach's alpha coefficient, was more than 0/70. The questionnaires were distributed to six public and private universities conducting the upper and lower entrance exam for three academic degrees selected by purposive sampling, the participant sample was chosen using a stratified random sample of candidates accepted in existing disciplines at that universities. The sample size consisted of 2293 of those that were accepted. One sample t-test, t test for independent groups, ANOVA test, Tukey test and rank test Friedman was used to analyze the data. The results showed that all the Bachelor candidates educational status were significantly higher than average in various aspects of educational, psychological, familial, economic and cultural dimensions. The educational status of the Master and Doctoral candidate volunteers were significantly higher than average in all dimensions. Notably, the Master's candidates in Economics were significantly lower than the average, but the doctoral candidates were in the middle in the cultural dimension. The fundamental sciences and humanities candidates were in the medium level for the culture dimension.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله جلیل فتح آبادی |
دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

غلامرضا شمس مورکانی | shams mourkani
دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

زهرا معارفوند |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)


نشانی اینترنتی http://ijee.ias.ac.ir/article_32140_c585783d4228823b4b65c131b92fbbe7.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2115/article-2115-323494.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات