مهندسی ساخت و تولید، جلد ۱۱، شماره ۵، صفحات ۴۹-۶۸

عنوان فارسی تخمین میدان مغناطیسی دامپ ولو توربوشارژ از طریق اندازه گیری آکوستیک
چکیده فارسی مقاله دستیابی به اندازه­ گیری‌‎های دقیق سرعت چرخش توربوشارژر یک وظیفه کلیدی برای دست­یابی به عملکرد خوب کنترل پیشرانه در موتورهای احتراقی توربوشارژ است. با این حال، دسترسی مستقیم به قسمت‌های چرخان توربوشارژر نیاز به سنسورهای گران قیمتی دارد که مشکلات قابل اطمینان طولانی‌مدت را ارائه می‌کنند. این تجزیه و تحلیل شامل شبیه ­سازی‌‎های عددی همراه با آزمایش ­­های تجربی، اثرات متقابل بین پارامترهای کلیدی بر روی نیروی الکترومغناطیسی بر اساس روش سطح پاسخ  به منظور بهینه‌سازی و بهبود طراحی شیربرقی سرعت بالا طراحی شده است. مدل شبیه سازی عددی شیربرقی سرعت بالا در محیط Ansoft Maxwell  توسعه یافته است و صحت آن با آزمایش ­های تجربی تأیید شده است مدل سطح پاسخ نیروی الکترومغناطیسی به منظور تجزیه و تحلیل اثر متقابل بین پارامترهای اصلی استفاده شده است. نتیجه گرفته شد که شش فاکتور متقابل شامل فاصله هوایی با شعاع آرمیچر، جریان محرک با ضخامت آرمیچر، دور سیم پیچ با شعاع قطب جانبی، ضخامت آرمیچر با شعاع آن، ضخامت آرمیچر با شعاع قطب جانبی و شعاع آرمیچر با شعاع قطب جانبی دارای تأثیر قابل توجهی بر نیروی الکترومغناطیسی دارد. علاوه ­بر این، این بار محاسباتی متوسطی را نشان می‌دهد که به طور مستقیم در واحدهای کنترل موتور تجاری (ECU) بدون نیاز به سخت افزار محاسباتی اضافی قابل پیاده سازی است. ارزیابی‌‎های تجربی گزارش شده نشان می‌دهد که دقت برآورد در تمام رژیم‌‎های سرعت چرخشی مجاز عالی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله توربوشارژ،شیربرقی توربو،تخمین سرعت توربو،آکوستیک،

عنوان انگلیسی Estimating the magnetic field of dump valve turbocharger through acoustic measurement
چکیده انگلیسی مقاله Achieving accurate measurements of turbocharger rotation speed is a key task to achieve good propulsion control performance in turbocharged combustion engines. However, direct access to turbocharged rotating parts requires expensive sensors that present reliable long-term problems. This analysis includes numerical simulations with laboratory experiments, interactions between key parameters on the electromagnetic force based on the response surface methodology designed to optimize and improve the design of high-speed solenoid valve (HSV). The effect of change in core structure, coil structure, armature structure, air gap and actuator current on HSV electromagnetic force has been analyzed through a simulation model. Optimal matching values between coil and side pole radius, armature thickness and side pole radius; The armature radius and the lateral pole radius are also determined. The design core is shown with an adaptive discrete-time frequency (FLL) non-linear frequency lock loop filter, which is properly designed to extract the useful frequency content from the obtained audio signal. In addition, it shows a moderate computational load that can be implemented directly in commercial engine control units (ECUs) without the need for additional computing hardware. Reported experimental evaluations show that the estimation accuracy is excellent in all permissible rotational speed regimes.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله توربوشارژ,شیربرقی توربو,تخمین سرعت توربو,آکوستیک

نویسندگان مقاله امیرحسین رضائیان |
دانشجوی دکتری، گروه مهندسی مکانیک، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

زهرا پولایی |
عضو هیئت‌علمی، گروه مهندسی مکانیک، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://www.iranjme.ir/article_202938_e80db21d2a854f92d44ddfa0df2af7d3.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات