مهندسی ساخت و تولید، جلد ۱۱، شماره ۵، صفحات ۳۲-۳۹

عنوان فارسی بررسی تجربی اثر روش سوراخ‌کاری میان استوانه‌ای بر دمای آستری موتور سه استوانه
چکیده فارسی مقاله در این مقاله با توجه به اهمیت مقدار و توزیع دمای آستری در عملکرد موتور درونسوز، به بررسی تجربی اثر روش سوراخ‌زنی میان استوانه‌ای بر روی این متغیر پرداخته شده است. بدین منظور آزمون‌های تجربی بر روی یک موتور سه استوانه با و بدون سوراخ‌های میان استوانه‌ها انجام شد. برای اندازه‌گیری دمای آستری، حسگرهای ترموکوپل در نواحی پُل میان استوانه‌ها روی بلوک موتور و نواحی میان محفظه‌های احتراق روی سرسیلندر موتور نصب شدند. سپس آزمون‌ها طی یک رویه ثابت و استاندارد در حالت تمام بار برای دو حالت با و بدون سوراخ‌کاری میان استوانه‌ای در شرایط مختلف کاری اعم از دماهای آب و سرعت‌های مختلف موتور اجرا شد. نتایج تجربی نشان داد که این روش می‌تواند دمای نواحی بحرانی پُل میان استوانه‌ای و میان محفظه‌های احتراق را به‌طور مؤثر و قابل‌توجهی کاهش دهد. این مقدار کاهش برای نواحی پُل میان استوانه‌ای برای دماهای 90، 100 و 110 درجه به ترتیب به‌طور میانگین برابر با 32، 62 و 53 درجه سلسیوس بود. برای نواحی میان محفظه‌های احتراق برای دماهای 90، 100 و 110 درجه، این مقدار کاهش به ترتیب به‌طور میانگین به 4، 8 و 8 درجه سلسیوس رسید. نتایج حاکی از اثربخشی مطلوب روش سوراخ‌کاری میان استوانه‌ای در دمای نواحی بحرانی میان استوانه‌ها می‌باشد که می‌توان در توسعه موتورهای جدید به‌طور مؤثری مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله موتور سه استوانه،دما،سوراخ‌کاری میان استوانه‌ای،آزمون موتوری،بررسی تجربی،

عنوان انگلیسی Experimental investigation of effect of crosshead cylinder-drilling method on liner temperature of a 3-cylinder engine
چکیده انگلیسی مقاله In this paper, due to the importance of the amount and distribution of the liner temperature in the performance of the internal combustion engine, the effect of the crosshead cylinder-drilling method on this parameter was experimentally investigated. For this purpose, the experimental tests were performed on a 3-cylinder engine with and without inter-cylinder holes. To measure the temperature of the liner, thermocouple sensors were installed in the areas of the bore bridges on the engine block and the areas between the combustion chambers on the engine cylinder head. Then the tests were carried out during a fixed and standard procedure in full load mode for two modes of with and without inter-cylinder holes in different working conditions including various water temperatures and engine speeds. The experimental results showed that this method can effectively and significantly reduce the temperatures of the critical areas of the bore bridges and areas between the combustion chambers. This amount of reduction for the bore bridges for the temperatures of 90, 100 and 110 degrees was on average equal to 32, 62 and 53 degrees of Celsius, respectively. For the areas between the combustion chambers for the temperatures of 90, 100 and 110 degrees, this amount of reduction reached 4, 8 and 8 degrees of Celsius respectively. The results indicate the desirable effectiveness of the cross-head cylinder-drilling method in the temperature of the critical areas between the cylinders, which can effectively be used in the development of new engines.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله موتور سه استوانه,دما,سوراخ‌کاری میان استوانه‌ای,آزمون موتوری,بررسی تجربی

نویسندگان مقاله مجتبی محرابی وقار |
کارشناس، شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران‌خودرو (ایپکو)، تهران، ایران

سید اشکان موسویان |
عضو هیئت‌علمی، گروه مهندسی کشاورزی، دانشگاه فنی و حرفه‌ای، تهران، ایران

پیمان شرقی |
کارشناس، شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران‌خودرو (ایپکو)، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://www.iranjme.ir/article_202543_897348706a964f1bfcf66672cf8de4bb.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات