این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
دانش حقوق مدنی، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۷۶-۹۲

عنوان فارسی مبنای مسؤلیت کارگزار حمل در پرتو مقررات فیاتا جعفر نوری یوشانلوئی،عرفان خسروانی
چکیده فارسی مقاله چکیده[1] یکی از نهادهایی که در عرصه‌ی حمل و نقل فعالیت می‌کند «فورواردر»یا کارگزار حمل است. عرصه‌ی فعالیت کارگزاران حمل بیشتر در حمل و نقل تجاری بین المللی کالا و به ویژه حمل و نقل مرکب یا چندگانه است. در اهمیت این نهاد همین بس که اغلب در فرآیند حمل، استفاده از خدمات این نهاد ضروری می‌باشد.با وجود نقش مهمی که این نهاد در صنعت حمل و نقل دارد متأسفانه ابهاماتی درباره‌ی ماهیت آن و چگونگی تعهدات و مسؤلیت‌های آن وجود دارد؛ به گونه‌ای که این نهاد، مشابه با متصدی حمل و نقل قلمداد، و مسؤلیتی مشابه با متصدی حمل و نقل برای آن مطرح شده‌است. همچنین در باب مبنای مسؤلیت کارگزار حمل نیز در نظام‌های حقوقی مختلف رویکردهای گوناگون و بعضاَ مبهمی اتخاذ شده‌است. این امر را می‌توان ناشی از فقدان کنوانسیونی بین‌المللی، ضعف قانونگذاری و سکوت قوانین مرتبط با حمل و نقل قلمداد نمود. در این پژوهش سعی می‌گردد تا مبنای مسؤلیت قراردادی کارگزار حمل در چارچوب دو رویکرد مختلف (فرض تقصیر و مسؤلیت محض)، و در حوزه‌ی مقررات گوناگون از جمله مقررات فیاتا، و به صورت فرعی در حقوق کشورهای مختلف نظیر ایران، انگلستان، فرانسه، بلژیک، ایتالیا و اسپانیامورد بررسی قرار گیرد.در نهایت قابل ملاحظه است که «فرض تقصیر» به عنوان رویکردی حداقلی قابل پذیرش است؛ و البته تشدید مبنای مسؤلیت کارگزار حمل با عنایت به تخصصی بودن این نهاد، قابل دفاع می‌باشد. شایان ذکر است که روش تحقیق در این مقاله تحلیلی توصیفی می‌باشد [1]این مقاله مستخرج از پایان‌نامه‌ی دفاع شده در دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری تهران، با عنوان «مبانی و حدود مسؤلیت کارگزار حمل در مقررات فیاتا، حقوق ایران و حقوق انگلستان» می‌باشد، که مورد حمایت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قرار گرفته‌است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Freight Forwarders Liability under FIATA Regulations Jafar Noori Ushanlooee،Erfan Khosravani
چکیده انگلیسی مقاله AbstractThe Freight Forwarders are one of the institutions that are active in the field of transportation. They are more active in the field of international commercial transportation, especially combined or multimodal transportation. To show the About the importance of this institution, shall tell importance of this institution, one may say that in transportation process, using the services of these institutions is essential. Despite the important role of the Freight Forwarders in the transportation industry, unfortunately, puts doubtsthere is ambiguity about the nature of the obligations and responsibilities that exist, so that the institution is paralleled considered as an equal to the ones in charge of transportation with the same responsibilitiesin the carrier considered and responsibility for the same Carrier been raised. Also about the bases of Freight Forwarder>s liability, iIn different legal systems various and sometimes vague approaches have been adopted various and sometimes vague approachesabout the bases of Freight Forwarder>s liability. This can be caused by a lack of international conventions, weak legislation and silence of regulations relating to the transport. This study is trying to examininge The bases of Freight Forwarder>s contractual liability on the two different approaches (Presumed-fault and Strict liability), and in different regulations, including regulations of FIATA , and secondarily on the Llaw of different countries like Iran, England, France, Belgium, Italy and Spain are examined. Finally, it is significant that the «Presumed-fault» as the minimum approach is acceptable, of course, exacerbate the bases of Freight Forwarder>s liability with regard to the specialized nature of this institution, is tenable. theThe research in this paper is a crossmethodology is descriptive and analytical.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://clk.journals.pnu.ac.ir/article_3388_580.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات