|
علوم تربیتی، جلد ۲۳، شماره ۲، صفحات ۱۵۳-۱۷۶
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر اجرای برنامه فلسفه برای کودکان در بالا بردن آگاهیهای رسانهای دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی شهر دزفول |
|
چکیده فارسی مقاله |
با توجه به نفوذ رسانهها در عرصههای مختلف زندگی کودکان، بالا بردن آگاهی رسانهای آنها به مثابه تحلیل و ارزیابی محتوای رسانههای مختلف، فهم انگیزههای تولیدکنندگان و نیز بررسی تأثیرات رسانهها بر مصرفکنندگان ضروری به نظر میرسد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر اجرای برنامه درسی فلسفه برای کودکان (P4C) در آگاهی از پدیده خشونت رسانهای و کلیشههای جنسیتی- اجتماعی موجود در رسانههای محبوب دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهر دزفول است. این پژوهش در مجموعه تحقیقات شبه آزمایشی قرارگرفته و از طرح پیش آزمون- پسآزمون، با گروه گواه استفاده شد. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای، 50 دانشآموز پسر پایه پنجم ابتدایی، در دو گروه 25 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. آزمودنیهای گروه آزمایش طی 20جلسه هفتگی، به مدت یک ساعت در اجتماع پژوهشی به بحث درباره محتوای رسانههای محبوبشان همچون گیمها در جهت آگاهی از پدیده خشونت رسانهای و کلیشههای جنسیتی- اجتماعی پرداختند (به گروه کنترل هیچ آموزشی ارائه نشد). به منظور ارزیابی اثربخشی، دو متغیر وابسته آگاهی از پدیده خشونت رسانهای و آگاهی از کلیشههای جنسیتی- اجتماعی موجود در برخی از گیمها و انیمیشنهای محبوب کودکان موردسنجش قرار گرفت. ابزار اندازهگیری این متغیرها پرسشنامه محقق ساخته بود. نتایج تحلیل کواریانس حاکی از آن است که آموزش برنامه درسی P4C در بالا بردن آگاهی از پدیده خشونت رسانهای و کلیشههای جنسیتی - اجتماعی تأثیر معنادار میگذارد و آنها را ارتقا میدهد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
برنامه فلسفه برای کودکان، آگاهیهای رسانهای، فهم انتقادی، |
|
عنوان انگلیسی |
A study of the effect of implementing philosophy for children program (P4C) on awareness of media violence and stereotypes in popular media of children |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Thesignificance of media awareness in Iran’s public schools is crucial in helpingChildren comprehend the visual media world in which they live. The world iscurrently a place where our youth are inundated with visual messages that areto be received, interpreted and critically analyzed. The aim of this study wasto investigate the effects of the philosophy for children program on awarenessof media Violence and stereotypes in popular media of fifth grade elementaryschool students (Boys) of Dezful. A random sample of 50 fifth grade boystudents participated in this study. Experimental group participated for 20sessions in the community of inquiry to discuss their favorite media contentsuch as games to be aware of the phenomena of media violence and gender andsocial stereotypes. The control group subjects did not receive training. Thefindings of this investigation showed that utilizing philosophy for childrenprogram has a positive effect on awareness of media Violence and gender andsocial stereotypes. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سمیه کیارسی | دانشجوی دکترا، مدرس مدعو دانشگاه شهید چمران اهواز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
یحیی قایدی | دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
سعید ضرغامی | دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
یزدان منصوریان | دانشیار گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه خوارزمی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://education.scu.ac.ir/article_12628_60c20387b6a5b7db5028e7c710d62372.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/950/article-950-323316.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|