این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
علوم تربیتی، جلد ۲۳، شماره ۲، صفحات ۱۲۷-۱۵۲

عنوان فارسی بررسی تطبیقی عنصر محتوا در برنامه درسی آموزش محیط‌زیست متوسطه دوم ایران و چند کشور منتخب و پیشنهاد رویکرد و محتوای مغفول در برنامه درسی آموزش محیط‌زیست ایران
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضربررسیعنصرمحتوادربرنامه‌یدرسیآموزش محیط‌زیستدوره دوم متوسطه در ایرانوچندکشورجهانوپیشنهاد رویکرد ومحتوایمغفول در برنامه درسی آموزش محیط‌زیست ایران بود. روش پژوهش تطبیقیوتوصیفی- تحلیلیبود.نتایجپژوهش نشان داد رویکرد برنامه درسیکشورهای سوئدوکانادابه برنامه درسی آموزش محیط‌زیست، توسعه پایدار بوده و محتوایآموزش محیط‌زیست در برنامه درسیمتوسطه دوم به‌صورت جامع وتلفیقی بوده است. محتوای برنامهدرسی آموزش محیط‌زیست متوسطه دوم کشور استرالیا فاصله کمی با رویکرد توسعه پایدارداشت و محتوای برنامه درسی آموزش محیط‌زیست به‌صورت غیر جامعوتلفیقی بود. محتوای برنامه درسیمتوسطه دوم آموزش محیط‌زیست در کشور ترکیه با رویکرد توسعه پایدار فاصله داشت ومحتوای آموزش محیط‌زیست به‌صورت غیر جامع وتلفیقی بود.محتوایبرنامه درسی آموزش محیط‌زیست متوسطه دوم ایران نیز تا رویکرد توسعه پایدار فاصلهداشت و محتوای آموزش محیط‌زیست به‌صورت غیر جامعو تلفیقیدر کتب درسی زیست‌شناسی، شیمی،جغرافیا و زمین‌شناسیبود. در کشورهای موردمطالعهمحتوای انتخابی حولحیطه‌های دانش، نگرش و مهارتنسبت به محیط‌زیستبود. در زمینه نوع دانش و حجماختصاص یافته محتوا،به نگرش و مهارت‌های آموزش محیط‌زیستبین کشورمان و کشورهای منتخباختلاف چشمگیری وجود داشت.درپایان این پژوهش با بررسی تطبیقی، محتوایی روان‌سازی شدهبا 20 گویه که در برنامه درسیآموزش محیط‌زیست کشورمان مغفول مانده با رویکرد توسعه پایدارپیشنهادگردید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A comparative study of the course content of the environment al education in secondary schools of Iran and some selected countries and suggestions concerning the ignored approach and content of the curriculum in the environmental education in Iran
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study wasto investigate the content element in the curriculum of the environment coursein secondary schools of Iran and some selected countries with suggestionsconcerning the ignored content of the curriculum in environmental education ofIran. The research method was comparative and descriptive-analytical. Theresults indicated that Swedish and Canadian curriculum approach to theenvironmental education involved sustainable development and theirenvironmental education content in the curriculum for secondary school seemedto be comprehensive and consolidated. Australia’s secondary schoolenvironmental education curriculum comes close to support a sustainabledevelopment approach and environmental education curriculum content proved tobe non-exhaustive and consolidative. The curriculum content of secondaryschools for environmental education in Turkey fell short of sustainabledevelopment approach and its environmental education content wasnon-comprehensive and integrated. The curriculum content approach of thesecondary school in Iran for the environmental education fell short of beingoriented toward sustainable development and was non-comprehensive andintegrated in contents of textbooks on biology, chemistry, geography and geology.In studied countries the selected contents centered around areas of knowledge,skills and attitudes towards the environment. With regard to the kind ofknowledge and the space dedicated to content, there was a significant gapbetween attitudes and skills in environmental education in the curriculum ofour country and those of the selected countries. At the end of study, using acomparative analysis, a streamlined content comprising 20 items, assumed to beignored in the curriculum content for environmental education in our country,was presented.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ندا پریشانی |
دانشجوی دکتری و مدرس حق التدریس دانشگاه فرهنگیان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فرهنگیان (Farhangian university)

سید ابراهیم میر شاه جعفری | seyed ebrahim mir shah jafari
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

فریدون شریفیان |
استاد گروه علوم تربیتی

مهرداد فرهادیان |
استاد دانشکده مهندسی شیمی و رئیس پژوهشکده محیط زیست دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://education.scu.ac.ir/article_12627_df36ebf919bbbec75997bc245793d52b.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/950/article-950-323315.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات