|
علوم تربیتی، جلد ۲۳، شماره ۲، صفحات ۵-۳۴
|
|
|
عنوان فارسی |
سیستم پذیرش دکتری در ایران و دانشگاههای برتر: یک مطالعه تطبیقی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف پژوهش حاضر شناسایی تفاوتها و تشابهات سیستم پذیرش دکتری دانشگاههای برتر و ایران از سه جنبه هدف، ویژگیهای مطلوب و الزامات ورود است. بدین منظور از روش پژوهش توصیفی-تطبیقی استفاده شد. سه دانشگاه برتر دنیا-هاروارد، استنفورد و کمبریج- بر اساس رتبهبندی شانگهایی به همراه سیستم پذیرش دکتری در ایران بررسی شدند. جهت گردآوری دادهها از اسناد و مدارک کتابخانهای، اینترنت و درگاه دانشگاههای مربوطه و جهت تجزیه و تحلیل دادهها از الگوی بردی[1] استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که مهمترین هدف سیستم پذیرش دانشگاههای برتر و ایران شناسایی شایستهترین و بااستعدادترین داوطلبان است، هرچند که تعدد اهداف سیستم پذیرش دکتری در ایران بیشتر از سیستم پذیرش دانشگاههای برتر است. در رابطه با ویژگیهای مطلوب، همه سیستمهای پذیرش از طیفی از مهارتها، شایستگیها و ویژگیهای شناختی و غیر شناختی جهت غربال کردن داوطلبان استفاده میکنند، با این تفاوت که سیستم پذیرش نیمهمتمرکز دکتری ایران توجه اندکی به ویژگیهای غیر شناختی دارد. در رابطه با مقیاسهای پذیرش یا الزامات ورود، سیستم پذیرش دکتری دانشگاههای برتر و ایران از معیارهای متعددی جهت ارزیابی ویژگیهای شناختی و غیرشناختی استفاده میکند، اما تفاوت سیستم پذیرش دکتری دانشگاههای برتر با سیستم پذیرش نیمهمتمرکز دکتری در ایران در کیفیت مقیاسهای پذیرش-روایی، پایایی و مرتبط بودن- است و نه کمیت آنها. در پایان، با توجه به نتایج حاصله پیشنهادهای کاربردی جهت بهبود وضعیت سیستم پذیرش دکتری ایران ارائه شده است. [1]- Beredy’s method or framework |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
سیستم پذیرش دکتری، هدف، ویژگیهای مطلوب، الزامات ورود، |
|
عنوان انگلیسی |
PhD admissions system in Iran and in top 3 universities: A comparative stud |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The present paper aims to investigate thedifferences and similarities of the PhDadmissions systems in Iran and the leading universities in terms of objectives,desired qualities as well as entry requirements. In doing so,descriptive-comparative method was applied. Consulting with the ShanghaiRanking, the graduate admissions systems of the top three universities, i.e.Harvard University, Stanford University, and the University of Cambridge alongwith the Iranian PhD admission system were examined. To gather data,documentations and universities’ websites were examined. In addition, wecorresponded with the graduate admission office of each university. Beredy’smethod or framework was used to analyze data. Findings show: All graduateadmissions systems look for highly qualified applicants. Additionally, the IranianPhD system pursues other objectives as well. With regard to desired qualities,all graduate admissions systems look for a wide range of academic andnon-academic qualities in the applicants. The Iranian PhD admissions system,however, seems to take less account of non-cognitive qualities. With regard toentry requirements, all graduate admissions systems utilize a variety ofmeasurements to screen out applicants, but the entry requirements used in theIranian PhD admissions system are flawed in terms of reliability, validity andrelevance. Finally, some implications are offered. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
حاتم فرجی ده سرخی | faraji dehsorkhi دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
حمیدرضا آراسته | استاد، دانشگاه خوارزمی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
رضا بغدادچی | دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه علوم تحقیقات واحد بین الملل قشم
عبدالرحیم نوه ابراهیم | دانشگاه خوارزمی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
بیژن عبدالهی | دانشگاه خوارزمی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://education.scu.ac.ir/article_12622_3eeb20959bb0c902785c50b7c50fe122.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/950/article-950-323310.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|