این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 22 مهر 1404
مجله دانشکده پزشکی اصفهان
، جلد ۳۴، شماره ۴۰۹، صفحات ۱۴۲۳-۱۴۲۹
عنوان فارسی
ارتباط هوش هیجانی و مؤلفههای روانشناختی در نوجوانان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: در پژوهشهای مختلف، ارتباط بین هوش هیجانی و مؤلفههای روانشناختی در زندگی و ارتباطات بین فردی در دوران بزرگسالی بررسی شده است. هدف از انجام مطالعهی حاضر، تعیین ارتباط هوش هیجانی و مؤلفههای روانشناختی در نوجوانان بود. روشها: این مطالعه بر روی 185 دانشآموز شامل 101 پسر و 84 دختر انجام شد. به منظور بررسی هوش هیجانی، از پرسشنامهی هوش هیجانی نوجوانان و برای بررسی مؤلفههای روانشناختی، از پرسشنامهی Symptom Checklist-90-Revised (SCL-90-R) استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمون آماری ضریب همبستگی Pearson مورد آنالیز قرار گرفت. یافتهها: تفاوت معنیداری بین زیر مقیاسهای هوش هیجانی در دو جنس مختلف و همچنین، در سنین مختلف مشاهده نشد. هوش هیجانی، با زیر مقیاسهای مؤلفههای روانشناختی شامل پرخاشگری (013/0 = P)، وسواس (037/0 = P)، شکایت جسمانی (040/0 = P)، افسردگی (010/0 = P) و ترس مرضی (030/0 = P) در سنین مورد مطالعه و هر دو جنس ارتباط معکوسی داشت. این ارتباط، در صورت حذف متغیرهای سن و جنس نیز وجود داشت. نتیجهگیری: هوش هیجانی، با زیر مقیاسهای روانشناختی شامل پرخاشگری، وسواس، شکایات جسمانی، افسردگی و ترس مرضی ارتباط معکوسی دارد. این امر، بر ضرورت آموزش هوش هیجانی در مدارس تأکید میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Relationship of Emotional Intelligence with Mental Health in Adolescents
چکیده انگلیسی مقاله
Background: In different studies, the relationship of emotional intelligence with psychological sign and symptoms and it's subscales in life and inter-personal relationship in adulthood has been proved. Our purpose in this study was to identify the relationship between emotional intelligence and mental health in adolescents. Methods: This study was done on 185 students (101 boys and 84 girls) in Isfahan city, Iran. Emotional intelligence questionnaire was used to investigate emotional intelligence in target group and for evaluation of psychological sign and symptoms, we used Symptom Checklist-90-Revised (SCL-90R) questionnaire. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient. Findings: There was no significant difference in prevalence of emotional intelligence scales in different sexes and ages. Emotional intelligence had inverse relationship with psychological symptoms parameter including aggression (P = 0.013), obsession (P = 0.037), somatization (P = 0.040), depression (P = 0.010) and phobia (P = 0.030) in both girls and boys. This inverse relationship existed after exclusion of age and sex as confounding variables. Conclusion: In present study, it was determined that emotional intelligence had invert relationship with psychological symptoms subscales including aggression, obsession, somatization, depression, and phobia. These improvements revealed the necessity of research and training of emotional intelligence in schools.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
پرستو گلشیری | parastoo golshiri
دانشیار، گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
احمدرضا زمانی | ahmadreza zamani
استاد، گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
محمد شیرانی بیدآبادی | mohammad shirani bidabadi
پزشک عمومی، دانشکده ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jims.mui.ac.ir/index.php/jims/article/view/5164
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/103/article-103-323270.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات