مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، جلد ۲۷، شماره ۴، صفحات ۴۹-۶۶

عنوان فارسی تأثیر القای هیجانی بر بازیابی اطلاعات
چکیده فارسی مقاله هدف: بررسی نقش القای هیجانی کاربران در بازیابی اطلاعات. روش/ رویکرد پژوهش: روش مورد استفاده، آزمایشی و از نظر هدف کاربردی محسوب می‌شود. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان کارشناسی ارشد رشته‌های علوم انسانی دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) تشکیل می‌دادند که نمونه‌ای شامل 42 نفر در دو گروه انتخاب گردید. اطلاعات لازم از طریق ابزارهای متعددی همانند پرسشنامه اطلاعات جمعیت‌شناختی و سابقه کار با اینترنت، پرسشنامه موفقیت و شکست در بازیابی اطلاعات، مقیاس پاناس، جورچین کلمات متقاطع، نمودار وضعیت هیجانی، پایگاه بین‌المللی تصاویر ژنو، و فایل‌های ثبت رخداد دو نرم افزار کیبورد تریسر و ریور پَست اسکرین رکوردر گردآوری گردید. یافته‌ها: از نظر عملکرد، تفاوت معناداری بین دو گروه القایی در جستجوی ساده، وجود ندارد اما در جستجوی دشوار این تفاوت وجود دارد. همچنین بین میانگین رضایت آزمودنی‌های گروه القای مثبت و منفی تفاوت معناداری وجود ندارد. از سوی دیگر، در هر دو گروه، رابطه معناداری بین نوع هیجان‌های بروز داده شده کاربران در جستجوهای ساده و دشوار وجود ندارد. نتیجه‌گیری: نظام‌های بازیابی اطلاعات در صورتی می‌توانند بهترین کارکرد را داشته باشند که تعاملات کاربر و نظام را مدیریت نموده و سبب تأثیرات متقابل مثبت شوند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله القای هیجانی، هیجان، بازیابی اطلاعات، رفتار اطلاع‌یابی،

عنوان انگلیسی Survey the role of emotion induction in information retrieval
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: The present study was conducted to identify the users' emotion induction in information retrieval.Methodology: The methodology of the present study is Survey research, and the type of study is practical. The society comprised all MA students majoring in different humanistic science branches and studying at Imam Reza international university. The sample society of this research included 42 students that investigated in two groups. Data collection was carried out by using different instruments, such as, demographic and prior experience of using internet questionnaire, post search questionnaire, success / failure in information retrieval questionnaire, recorded files, positive and negative affect schedule (PANAS), the Geneva affective picture database (GAPED), Keyboard-Tracer and River Past Screen Recorder software.Findings: The findings of the study demonstrated that in simple search task, the difference in the positive and negative emotion induction groups' performance was not significant, while in complicated search it was significant. In both simple and complicated search the difference was not significant. It was revealed that in complicated search task there was no significant difference between the types of users' emotions. Results: The information retrieval systems can have a best function if manages user interactions and system interactions and have positive effectives.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسن بهزادی |
دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

اعظم صنعت جو |
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

رحمت الله فتاحی |
استاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

جواد صالحی فدردی | salehi fadardi
دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)


نشانی اینترنتی http://nastinfo.nlai.ir/article_869_ad3c90af714d861c5b4539342f1084a6.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1195/article-1195-323204.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات