این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۵، شماره ۱۴۲، صفحات ۱۸-۲۳

عنوان فارسی نقش کاردرمانی در بهبود اختلال نوشتن دانش‌آموزان دوره ابتدایی
چکیده فارسی مقاله زمینه: نوشتن به‌عنوان ترسیم دیداری از زبان و گفتار تعریف شده و یک مهارت ضروری برای یادگیری و استفاده از دانش معرفی می‌شود. این مهارت ابزار اصلی برای موفقیت و مشارکت در فعالیت‌های متعدد به‌شمارمی­رود. اختلال نوشتن روی عملکرد آموزشی، اجتماعی، تعدادی از مشاغل، فعالیت‌ها و ارتباطات فردی دانش‌آموزان اثر می­گذارد، بنابراین ارزیابی و درمان بهنگام به‌منظور پیشگیری از بروز مشکلات متعدد در آینده مفید و ضروری است. برای ارزیابی دقیق عملکرد نوشتن، افزون‌بر بررسی سابقه مراجع، از ابزارهای استاندارد متعدد استفاده می­شود. ابزارهای استاندارد مختلفی برای ارزیابی فرآیند نوشتن یعنی مهارت حسی، حرکتی، درکی، شناختی و روانی دانش­آموز در دسترس است. درخصوص ارزیابی محصول یا دست­نوشته تنها ابزار استاندارد و جامع در دسترس، ابزار ارزیابی دست­نویسی فارسی است. نتیجه­ گیری: مداخله‌های کاردرمانی در زمینه اختلال نوشتن در دانش­آموزان شامل رویکردهای رشدی عصبی، آموزشی، حسی‌حرکتی، بیومکانیکی و روانی‌اجتماعی است. استفاده ترکیبی از این رویکردها، اثربخشی مداخله‌ را افزایش می­دهد. شناخت کافی از اختلال نوشتن، ارزیابی و مداخله بهنگام لازم و ضروری است. استفاده از ابزارهای مناسب و استاندارد برای ارزیابی و تلفیق رویکردهای مختلف کاردرمانی در قالب فعالیت معنی­دار و هدفمند به درمانگران و متخصصان حیطه آموزش توصیه می­‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کاردرمانی، ارزیابی، مداخله، اختلال نوشتن، دانش‌آموز

عنوان انگلیسی The Role of Occupational Therapy on Improvement of Handwriting Problems in Primary School Aged Children
چکیده انگلیسی مقاله Background: Handwriting as a visible trace of spoken language is an essential skill for learning and using the knowledge. This skill is necessary to success and participates in various activities. Handwriting problems influence on education and social performances of students. Also, it can effect on job achievement, personal relationships and activity performance. Therefore, early assessment and intervention is necessary to prevent problems in the future. In addition to reviewing the client’s history, many standardized tools are used for evaluation. Many tools are available to evaluate the handwriting process (sensory motor, perceptual, cognitive and psychological components). To evaluate the handwriting product, the Persian handwriting assessment tool is the only available tool. Conclusion: Occupational therapy interventions in the field of handwriting problems include neurodevelopmental, educational, sensory motor, biomechanical and psychosocial approaches. Using a combination of these approaches increases the effectiveness of interventions. It is necessary to have sufficient knowledge about the handwriting problem. Also, early evaluation and intervention are essential to prevention. It is suggested to use appropriate and standardized tool in order to evaluate. Also, Integration of different therapeutic approaches in meaningful and purposeful activities is recommended to therapist and educational specialists.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ناصر حوایی | naser havaei
tabriz university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1297-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/727/article-727-323163.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کاردرمانی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات