آموزش علوم دریایی، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۲۰۷-۲۱۷

عنوان فارسی عوامل موثر بر رضایت‌مندی کارکنان وظیفه از آجا در حین خدمت سربازی
چکیده فارسی مقاله ورود کارکنان وظیفه به ارتش برای طی دوران خدمت سربازی یک ظرفیت و فرصت مغتنم برای ارتش و امنیت کشور است. درصورت سیاستگذاری مناسب و توجه به رضایت‌مندی سربازان، می‌توان از این ظرفیت حداکثر بهره را برد. پژوهش حاضر، به دنبال شناسایی عوامل موثر بر رضایت‌مندی کارکنان وظیفه و کمک به سیاست‌گذاری مناسب در این حوزه است. این تحقیق به لحاظ هدف، از نوع کاربردی، به لحاظ رویکرد، آمیخته و به لحاظ روش، توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری شامل کارکنان وظیفه آجا و حجم نمونه شامل تعداد 54 نفر از سربازان در مرحله کیفی و 384 فر در مرحله کمی است. ابزار گردآوری داده، منابع کتابخانه‌ای، مصاحبه و پرسشنامه و روش تجزیه و تحلیل داده، با استفاده از نرم‌افزار Spss است. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد، عوامل موثر بر رضایت‌مندی کارکنان وظیفه از آجا دارای 3 بعد نیروی انسانی، شامل 2 مولفه آموزش و شان سربازی و در بعد ساختاری شامل 2 مولفه قوانین و مقررات و عدالت سازمانی، بعد ارتباط داخلی شامل 2 مولفه خدمات رفاهی و تخصص‌محوری و مجموعا 47 شاخص است. عامل رعایت شأن سربازی با میانگین 695/0 و عامل خدمات رفاهی با میانگین 326/0 به‌ترتیب بیشترین و کمترین تاثیر را بر رضایت‌مندی کارکنان وظیفه از آجا دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آجا، خدمت وظیفه عمومی، کارکنان وظیفه، سربازی،

عنوان انگلیسی Factors affecting the satisfaction of duty employees with AJA during military service
چکیده انگلیسی مقاله The entry of active duty personnel into the army for military service is a great capacity and opportunity for the army and the security of the country. In this regard, the current study seeks to identify the factors affecting the satisfaction of duty employees with AJA during military service and help to make appropriate policies in this field. This research is applied in terms of purpose, mixed in terms of approach and descriptive-analytical in terms of method. The statistical population includes the duty employees of AJA and the sample size includes the number of 54 duty employees in the qualitative stage and 384 people in the quantitative stage. The main tool for data collection is library sources and field data, interview and questionnaire, and data analysis method, using SPSS software. The findings of the research show that the factors affecting the satisfaction of employees on duty with AJA have 3 dimensions of human resources, including 2 components of training and military dignity, and in the structural dimension, including 2 components of rules and regulations and organizational justice, and the internal communication dimension, including 2 components of welfare and expertise-oriented services. And there are 47 indicators in total. Respecting military dignity factor with an average of 0.695 and welfare services factor with an average of 0.326 respectively have the greatest and least impact on the satisfaction of the employees on duty with AJA.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آجا, خدمت وظیفه عمومی, کارکنان وظیفه, سربازی

نویسندگان مقاله سید مهدی حسینی گل افشانی |
دانش‌آموخته دکتری سیاستگذاری عمومی، مدرس دانشگاه افسری امام علی ع و دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش

یاسر شیخ ویسی |
دانش آموخته دکتری بررسی مسائل اجتماعی ایران(پژوهشگری) دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی http://rmt.iranjournals.ir/article_247695_5bf0d7b55d272ca20f173b1a086cce07.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات