آموزش علوم دریایی، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۳۲-۴۵

عنوان فارسی تدوین نقشه دانش مراکز دانشگاهی نیروهای مسلح ( مطالعه موردی)
چکیده فارسی مقاله برنامه ارتقای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ن.م مبتنی بر نقشه جامع علمی دفاعی امنیتی جمهوری اسلامی ایران در سال 1399 از سوی ستاد کل ن.م ابلاغ گردید که یکی از محورهای 9 گانه این برنامه، محور مدیریت دانش می‌باشد. در این محور نیز یکی از مهمترین شاخص‌ها، «درختواره دانشی» می‌باشد. هدف از پژوهش حاضر، تعیین گام‌های اساسی و رویکرد تدوین و ترسیم نقشه دانش و تعیین شکاف‌های دانشی یک دانشگاه نظامی می‌باشد.

روش پژوهش از نظر نوع، آمیخته؛ از نظر هدف، کاربردی و از نظر راهبرد، پیمایشی( توصیفی- تحلیلی) می‌باشد. جامعه‌آماری، شامل کارکنان حوزه‌های کلان دانشی دانشگاه مورد مطالعه و روش گردآوری داده‌ها، کتابخانه‌ای و میدانی بوده است. پس از تشکیل تیم خبرگی، سطح ترسیم نقشه، راهبردی و حوزه‌های کلان دانشی و زیرحوزه‌های دانشی مشخص گردید. بعد از اعتباربخشی، موجودی و مطلوب سرمایه‌های دانشی در سطوح مختلف توسط خبرگان تعیین و داده‌ها وارد نرم‌افزار مایند منیجر و اکسل شد. با تحلیل نتایج حاصله مشخص گردید که در حدود 50 درصد از حوزه‌های کلان دانشی در وضعیت بحرانی، 20 درصد در وضعیت ریسک و فقط 30 درصد در وضعیت مناسب قرار دارند که این موضوع می‌تواند ناشی از ضعف ساختار و سنتی بودن رویکرد دانشگاه در حوزه‌ی ساختاری و عدم توجه و به‌روزرسانی ساختار متناسب با مأموریت‌های جدید باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدیریت دانش، نقشه دانش، سرمایه‌های انسانی دانشی، دانشگاه دانش‌محور،

عنوان انگلیسی Compilation of the knowledge map of academic centers of the armed forces ( Case Study)
چکیده انگلیسی مقاله The program for the promotion of universities and research centers of Iran based on the comprehensive scientific defense and security map of the Islamic Republic of Iran was announced by the General Staff of Iran in 2019, and one of the nine axes of this program is the axis of knowledge management. In this axis, one of the most important indicators is "knowledge tree". The purpose of the current research is to determine the basic steps and approach of compiling and drawing the knowledge map and determining the knowledge gaps of a military university. The research method is mixed in terms of type; In terms of purpose, it is practical and in terms of strategy, it is survey (descriptive-analytical). The statistical community included the employees of the academic fields of the studied university and the method of data collection, library and field. After the formation of the expert team, the level of drawing the map, strategy and macro-knowledge fields and knowledge sub-fields were determined. After accreditation, the availability and desirability of knowledge capitals at different levels were determined by experts and the data was entered into Mind Manager and Excel software. By analyzing the results, it was found that about 50% of the macro-knowledge fields are in a critical state, 20% are in a risk state and only 30% are in a suitable state, which can be caused by the weak structure and the traditional approach of the university in the structural field and Failure to pay attention and update the structure to suit the new missions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مدیریت دانش, نقشه دانش, سرمایه‌های انسانی دانشی, دانشگاه دانش‌محور

نویسندگان مقاله حمیدرضا ضرغامی |
استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران

داود غفوری |
استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://rmt.iranjournals.ir/article_247965_5933807fd6cb3fa34f67240ec456fe42.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات