|
فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای قرآنی، جلد ۸، شماره ۳۱، صفحات ۳۲-۵۳
|
|
|
عنوان فارسی |
گوهر ادیان در گزارش قرآن |
|
چکیده فارسی مقاله |
گوهر ادیان توحید است و گوهر دینداری عبودیت. نویسنده پس از تفکیک مفهومی دو واژه »گوهر« و »ذاتی« نخست به روشهای کشف گوهر دین پرداخته و از سه احتمال نام میبرد یکی عقل، دیگر شهود و سوم خود آموزههای دین و سپس با نقد دو روش نخست، شیوه سوم را میپذیرد، آن گاه معیارهایی را برای کشف گوهر دین از آموزهها مطرح میکند مثل تحلیل متون دینی، بررسی زیر ساختهای نظام آموزهها، فرهنگ دینداران و رفتار دینداران. در ادامه به فلسفه شناسایی گوهر ادیان از طریق قرآن اشاره میکند و آن را تنها راه منحصر و معتبر میداند. سپس دو دیدگاه کلی در رابطه با گوهر ادیان را مطرح میکند: 1- انسان محور و 2- اثر محور. در گروه نخست، دیدگاههایی قرار دارد که دین را پدیده انسانی میداند و نویسنده با نقد این دیدگاهها به گروه دوم پرداخته و از آن به چند نظریه اشاره میکند و سپس دیدگاه قرآن را بررسی میکند و بر این باور است که قرآن، توحید در عالم تکوین و تشریع را گوهر همه ادیان الهی میداند و برای اثبات این ادعا زوایای مختلف آیات را مورد بحث قرار میدهد: 1- آیاتی که انسان را به جلوههای قدرت، حکمت و ربوبیت الهی در عالم تکوین و تشریع دعوت میکند، 2- آیات مربوط به پیامبران در تاریخ، 3- دعوت اهل کتاب به توحید به عنوان نقطه مشترک و 4- نگاه زبان شناسانه به آیات. در پایان به نقش وحدت گوهر ادیان پرداخته و به چند اثر قطعی و احتمالی آن از جمله نجاتبخشی ادیان اشاره میکند و با نقد آن معتقد است که نجاتبخشی ناشی از گوهرِ تنها نیست بلکه گوهر و صدف هر دو در آن نقش دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Essence of the Religions in View of the Qur’an |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
In this article, the writer deals with the essence of monotheistic religions from the viewpoint of the Qur’an. In this regard, he first explains the term “essence” (gawhar) and its difference with “quintessence” (dhati), and then points out four ways to attain the essence of the religions: 1. Religious texts, 2.The structure of doctrines’ system, 3. The culture of the religionists, and 4. Their behavior. The second part of this writing deals with the existing viewpoints on the essence of religion which are divided in two groups: Man-centered, and Effect-centered. Criticizing the existing viewpoints, the writer examines the viewpoint of the Qur’an and states that all religions are monotheistic in essence. He also names several categories of the epistemological and historical verses of the Qur’an accordingly. In the end, he touches upon the role of the Oneness of religions’ essence, and emphasizes the positive impact of the unity of religions on peaceful coexistence of their followers. He believes, however, that the rightfulness of religions and their being redemptive due to their oneness of essence has been negated. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سید موسی صدر | seyed mousa
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jqr.isca.ac.ir/article_21876_da989fe7e3a33406e757bbf0ec6aef94.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2404/article-2404-322165.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|