|
دانش حقوق عمومی، جلد ۵، شماره ۱۴، صفحات ۱-۲۱
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی و تحلیل اصل ۷۵ قانون اساسی و محدودیت قانونگذاری مجلس |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده اصل 75 ق.ا.ج.ا.ا، از جمله اصول کاربردی قانون اساسی است که صلاحیت تقنینی مجلس را تحدید میکند و به نمایندگان مجلس شورای اسلامی اجازهی مطرح کردن طرحها و پیشنهادهایی را که موجب کاهش درآمد عمومی یا افزایش هزینهی عمومی میشود، بدون اینکه منبع مشخصی را برای تأمین آن مشخص کند، نمیدهد. اگرچه این اصل در ظاهر روشن و گویا بهنظر میرسد، در عرصهی اجرا ابهامهای فراوانی دارد و در طول سالهای اجرای آن، سؤالات فراوانی در خصوص حوزهی عملکرد مجلس در اجرای این اصل مطرح شده و همواره محل مناقشه و اختلاف میان مجلس و شورای نگهبان از یک سو و مجلس و قوهی مجریه از سوی دیگر بوده است. ازاینرو در پاسخ به پرسش بنیادین نوشتار حاضر که حدود صلاحیت مجلس شورای اسلامی در اجرای اصل 75 قانون اساسی چیست؟ تلاش شده است با تکیه بر اسناد و متون قانونی و با ابزار تحلیل محتوا، حدود و ثغور اصل 75 و عملکرد مجلس در اجرای آن بررسی شود. چنانکه یافتههای تحقیق نشان میدهد، مجلس حق پیشنهاد و تصویب طرحهای خلاف اصل 75 را ندارد، ولی با توجه به خلأ قانونی موجود در صورت تصویب چنین طرحی و ایراد شورای نگهبان بدان، به موجب نظر تفسیری شورای نگهبان قابلیت ارجاع آن به مجمع تشخیص مصلحت وجود ندارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Scrutiny and Analysis of the Principle 75 of the Constitution and the Legislative Restriction of the Islamic Consultative Assembly |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract The principle 75 of the Constitution of Islamic Republic of Iran is one of the functional principles of this law which restricts the legislative competence of the Assembly and prevents the representatives of the Islamic Consultative Assembly to introduce proposals and suggestions which lead to reduction in public income or increase in public expenditure without determining a specific resource to compensate that reduction or increase. Although this principle seems obvious, there are practically numerous ambiguities in this regard and during the years of its implementation, many questions have been raised regarding the scope of the Assembly’s performance in implementing this principle. This issue has always led to some conflicts between the Assembly and the Guardian Council on the one hand, and the Assembly and the executive power on the other hand. Therefore, to answer the fundamental question of this article, namely the determination of the scope of the Islamic Consultative Assembly’s competence in implementing the principle 75 of the Constitution, it is strived with the emphasis on legal documents and by using the content analysis instrument to examine the limits of the principle 75 and the Assembly’s performance on its implementation. As the consequents indicate, the Assembly can’t introduce suggestions and pass proposals in contradiction with the principle 75. Nevertheless, given the existing legal vacuum, in case of passing such proposal and the objection of the Guardian Council regarding that, it can’t be referred to the State Exigency Council pursuant to the interpretive comment of the Guardian Council. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
ولی رستمی |
الهه مرندی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://mag.shora-rc.ir/browse.php?a_code=A--209-44&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/800/article-800-320879.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
حقوق مالی |
نوع مقاله منتشر شده |
حقوق ایران |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|