پژوهش های ارتباطی، جلد ۱۸، شماره ۶۶، صفحات ۱۰۳-۱۲۳

عنوان فارسی مطالعه عوامل مؤثر بر تدوین استراتژی در سازمان‌های رسانه‌ای
چکیده فارسی مقاله این مقاله، با هدف مطالعه عوامل مؤثر بر تدوین راهبرد در سازمان‌های رسانه‌ای تهیه شده است. از آسیب‌های رایج در هنگام تدوین راهبرد، کم توجهی به متغیرهای ‌تأثیرگذاری است که می‌توانند سمت و سوی این مراحل و خروجی نظام تدوین را تغییر دهند. فنون به کار گرفته شده برای تعیین گزینه‌های راهبردی، طرز تفکر مدیران ارشد و ساختار قدرت ازجمله متغیرهای مهمی هستند که می‌توانند تدوین راهبرد را تحت تأثیر قرار دهند. جامعه آماری این پژوهش را استادان دانشگاهی آشنا با مفهوم ‌راهبرد و مدیران ارشد سازمان‌های رسانه‌ای تشکیل داده‌اند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها نیز پرسشنامه و مراجعه به اسناد و مدارک بوده است. برای آزمون روایی و پایایی گویه‌های پرسشنامه از دیدگاه‌های کارشناسان، انجام پیش آزمون و همچنین محاسبه آلفای کرونباخ (80/0) استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد، در سازمان‌های رسانه‌ای، به ترتیب، ساختار قدرت و طرز تفکر مدیران ارشد ‌بیشترین‌ ‌تأثیر را بر فرایند تدوین راهبرد دارند و سپس، مؤلفه‌های نحوه پیمایش تحولات محیطی، روش‌های تعیین گزینه‌‌های راهبردی و نحوه تحلیل تحولات راهبردی قرار می‌گیرند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Study of Factors Affecting Strategy Codification in Media Organizations
چکیده انگلیسی مقاله This article aims to examine factors involving in the process of working out strategies in media organizations. One of the common slips in codifying a strategy is overlooking influential variables possibly impacting the whole process of the codification as well as its result. The employed techniques for developing strategies, high ranking managers’ mindset as well as power structure are among significant variables which could affect development of strategies. The research subjects are academic members familiar with the concept of strategy and media organizations CEOs. Related documents and evidence as well as a questionnaire were the two tools to gather research data. To test validity and reliability of the items, specialists’ views, pre-test and Cronbach’s Alpha (80/0) were used. The findings indicate that in media organizations, power structure and CEO’s mindset have respectively the biggest impact on the process of developing a strategy. Such factors as the manner of surveying environmental developments, methods used to determine strategies and the way strategic developments are analyzed stand next.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عبدالرضا امیری |
دکترای مدیریت رسانه، استادیار دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_23676_1dad5babd147b9be9532e9ca310069d1.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1353/article-1353-320753.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات