این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۲۴۵-۲۵۱

عنوان فارسی بررسی روش های مختلف درمان کودکان دارای اختلال نقص توجه – بیش فعالی بر سلامت روان مادران
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی روش های مختلف درمان اختلال نقص توجه – بیش فعالی (آموزش رفتاری مادر، خودآموزی کلامی به کودک و دارو درمانی) بر تغیرات سلامت روان مادران انجام پذیرفت. مواد و روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی 95 نفر از مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه – بیش فعالی به دو روش نمونه گیری چند مرحله ای و نمونه گیری تصادفی در دسترس انتخاب و در چهار گروه آموزش رفتاری مادران، خود آموزی کلامی به کودکان، دارو درمانی و گروه کنترل قرار گرفتند. از پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) به منظور بررسی اثر مداخلات انجام گرفته استفاده گردید. همه گروه های مورد مطالعه پس از مداخله و 2 ماه پس از آن در مرحله پیگیری مورد ارزیابی قرار گرفتند. نرم افزار SPSS 15و آزمون اندازه های تکراری و آزمون تعقیبی بونفرونی جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. یافته ها: نتایج کاهش معناداری را در گروه های آموزش رفتاری مادران و دارو درمانی در مرحله ی پس آزمون (به ترتیب 04/0=P، 007/0=P) و پیگیری (002/0=P) نسبت به مرحله ی پیش آزمون نشان می دهد. نمرات شاخص سلامت روان در گروه دریافت کننده خود آموزی کلامی و گروه کنترل به کودکان حاکی از آن است که بین هیچ یک از مراحل سه گانه ارزیابی تفاوت معناداری وجود ندارد. نتیجه گیری: روش های آموزش رفتاری مادران و دارو درمانی، بکار گرفته شده در درمان اختلال نقص توجه- بیش فعالی کودکان سبب بهبود سلامت مادران می شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effectiveness of different Treating Methods for children withAttention Deficit-Hyperactivity Disorder onmaternal mental health
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background & Objective: The purpose of the present study was to examine the effects of three treating methods (behavioral mother training, Verbal self-instruction to the children, and pharmacotherapy) in children with attention deficit-hyperactivity disorder on maternal mental health changes. Material & Method: In this semi-experimental study, 95 of mothers with ADHD children were selected by multi-stage sampling and accessible sampling and divided to four groups Mother Behavioral training group, Verbal Self-instruction, pharmacotherapy and Control group. Data collection tool was General Health Questionnaire (GHQ). All of the groups were evaluated after the intervention in post-test and also 2 months later in follow up. Finally, data were analyzed using SPSS (ver15) and General linear models and Bonferroni post hoc test. Result: Significant declines were observed in behavioral mother training group and pharmacotherapy in post test (respectively P=0.04, P=0.007), and follow up (P=0.002). In the verbal self-instruction and control groups, there were no significant differences in scores of maternal mental health among the pre test, post test and follow up. Conclusion: The behavioral mother training and pharmacotherapy treatment for ADHD can improve the maternal mental health.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید داود مفتاق | sd meftagh


نورالله محمدی | n mohammadi


آرش نجیمی | a najimi



نشانی اینترنتی http://journal.nkums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-125&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/192/article-192-320402.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم پایه
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات