این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 17 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۲۴۵-۲۵۱
عنوان فارسی
بررسی روش های مختلف درمان کودکان دارای اختلال نقص توجه – بیش فعالی بر سلامت روان مادران
چکیده فارسی مقاله
چکیده زمینه و هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی روش های مختلف درمان اختلال نقص توجه – بیش فعالی (آموزش رفتاری مادر، خودآموزی کلامی به کودک و دارو درمانی) بر تغیرات سلامت روان مادران انجام پذیرفت. مواد و روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی 95 نفر از مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه – بیش فعالی به دو روش نمونه گیری چند مرحله ای و نمونه گیری تصادفی در دسترس انتخاب و در چهار گروه آموزش رفتاری مادران، خود آموزی کلامی به کودکان، دارو درمانی و گروه کنترل قرار گرفتند. از پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) به منظور بررسی اثر مداخلات انجام گرفته استفاده گردید. همه گروه های مورد مطالعه پس از مداخله و 2 ماه پس از آن در مرحله پیگیری مورد ارزیابی قرار گرفتند. نرم افزار SPSS 15و آزمون اندازه های تکراری و آزمون تعقیبی بونفرونی جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. یافته ها: نتایج کاهش معناداری را در گروه های آموزش رفتاری مادران و دارو درمانی در مرحله ی پس آزمون (به ترتیب 04/0=P، 007/0=P) و پیگیری (002/0=P) نسبت به مرحله ی پیش آزمون نشان می دهد. نمرات شاخص سلامت روان در گروه دریافت کننده خود آموزی کلامی و گروه کنترل به کودکان حاکی از آن است که بین هیچ یک از مراحل سه گانه ارزیابی تفاوت معناداری وجود ندارد. نتیجه گیری: روش های آموزش رفتاری مادران و دارو درمانی، بکار گرفته شده در درمان اختلال نقص توجه- بیش فعالی کودکان سبب بهبود سلامت مادران می شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of different Treating Methods for children withAttention Deficit-Hyperactivity Disorder onmaternal mental health
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Background & Objective: The purpose of the present study was to examine the effects of three treating methods (behavioral mother training, Verbal self-instruction to the children, and pharmacotherapy) in children with attention deficit-hyperactivity disorder on maternal mental health changes. Material & Method: In this semi-experimental study, 95 of mothers with ADHD children were selected by multi-stage sampling and accessible sampling and divided to four groups Mother Behavioral training group, Verbal Self-instruction, pharmacotherapy and Control group. Data collection tool was General Health Questionnaire (GHQ). All of the groups were evaluated after the intervention in post-test and also 2 months later in follow up. Finally, data were analyzed using SPSS (ver15) and General linear models and Bonferroni post hoc test. Result: Significant declines were observed in behavioral mother training group and pharmacotherapy in post test (respectively P=0.04, P=0.007), and follow up (P=0.002). In the verbal self-instruction and control groups, there were no significant differences in scores of maternal mental health among the pre test, post test and follow up. Conclusion: The behavioral mother training and pharmacotherapy treatment for ADHD can improve the maternal mental health.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سید داود مفتاق | sd meftagh
نورالله محمدی | n mohammadi
آرش نجیمی | a najimi
نشانی اینترنتی
http://journal.nkums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-125&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/192/article-192-320402.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
علوم پایه
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات