این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 17 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
، جلد ۴، شماره ۴، صفحات ۶۳۱-۶۳۸
عنوان فارسی
مقایسه اثر بخشی آموزش تاب آوری بصورت گروهی و شناخت درمانی گروهی بر کاهش میزان افسردگی دانشجویان دختر خوابگاهی
چکیده فارسی مقاله
چکیده زمینه و هدف: دانشجویان خوابگاهی، فشارهای روانی زیادی را تجربه می کنند که آن ها را بیشتر مستعد افسردگی می کند. افسردگی متداول ترین بیماری روانی در میان زنان است. رویکردهای روان درمانی مختلفی برای درمان افسردگی وجود دارد، اما در این مطالعه هدف مقایسه اثر بخشی آموزش تاب آوری گروهی و شناخت درمانی گروهی بر کاهش افسردگی دانشجویان دختر خوابگاهی است. مواد و روش کار: در این مطالعه 45 نفر از دختران خوابگاهی که در تست افسردگی بک نمره 19 و بالاتر را کسب کردند انتخاب شده و 3 گروه 15 نفری تشکیل داده شد. دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل، که یکی از گروه های آزمایشی تحت آموزش تاب آوری به مدت 8 جلسه 60 دقیقه ای، و گروه دیگر 8 جلسه 60 دقیقه ای شناخت درمانی دریافت کردند. و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. اعضای گروه های نمونه قبل و بعد از مداخلات مقیاس افسردگی بک- ویرایش دوم را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS15 و به کمک شاخص های آمار توصیفی و آزمون های آماری تحلیل واریانس اندازه های تکراری و آزمون تعقیبی LSD مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و سطح معنی داری 01/0 در نظر گرفته شد. یافتهها: یافتهها حاکی از این است که بین میانگین گروه های آزمایشی و گروه کنترل که روش آموزشی را دریافت نکرده بودند تفاوت معنی داری وجود دارد. اما بین دو گروه آزمایشی در میزان اثربخشی تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتیجه گیری: به کار گیری آموزش تاب آوری و شناخت درمانی در کاهش میزان افسردگی دانشجویان دختر خوابگاهی مؤثر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
واژه های کلیدی، آموزش تاب آوری، شناخت درمانی، افسردگی
عنوان انگلیسی
The comparison of effectiveness of group resilience training and group cognitive therapy on decreasing rate of depression in female students who live in dorm
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Background & Objective: Students experience high levels of psychological stresses in dormitory life that make them predispose to depression. Depression is the most common mental disease among females. There are many different therapeutic approaches for treating depression. The purpose of this study is comparing the effectiveness of group resilience training and group cognitive therapy on decreasing rate of depression in female students who live in dorm. Matrial & Methods: In this study 45 female students who got 19 in BDI-II were selected and divided to 3 groups, 2 experimental groups and a control group. One of the experimental groups received resilience training in 8 sessions and the other group received cognitive therapy in 8 sessions. All group members filled BDI-II before and after interventions. Data were analyzed with SPSS 15 with descriptive statistic indices, repeated measure ANOVA and LSD post hoc test (P=0.01). Result: The results showed that there is a meaningful difference between the experimental group and control group which had not received training method. The difference between the efficacy of two trained experimental group was not significant. Conclusion: Training resiliency and cognitive therapy are effective in reduction of depression score of girl students of dorm
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Keywords, Resilience training, cognitive therapy, depression
نویسندگان مقاله
سمیه ضمیری نژاد | s zamiri nejad
محمود گلزاری | m golzari
احمد برجعلی | a borjali
سید کاوه حجت | sk hojjat
سید آرش اکابری | a akaberi
نشانی اینترنتی
http://journal.nkums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-157&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/192/article-192-320354.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
علوم پایه
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات