این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 17 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
، جلد ۵، شماره ۵، صفحات ۹۶۹-۹۷۶
عنوان فارسی
منابع تنش و عوامل مرتبط با آن در آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ۱۳۹۰
چکیده فارسی مقاله
چکیده زمینه و هدف: تنش یکی از مشکلاتی است که می تواند مانعی بر سر راه آموزش بالینی مامایی باشد. برای بهبود و ارتقای کیفیت آموزش بالینی، بررسی و مدیریت عوامل استرس زای آموزشی ضروری است. مطالعه حاضر با هدف تعیین منابع تنش و عوامل مرتبط با آن در آموزش بالینی دانشجویان مامایی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در سال 1390 انجام شد. مواد و روش کار: در این مطالعه تحلیلی- مقطعی که طی آن کلیه دانشجویان مامایی ترم 4 و بالاتر دانشکده پرستاری و مامایی بجنورد انتخاب شدند. عوامل ایجاد کننده تنش در محیط بالین با استفاده از پرسشنامه ای 72 گویه ای در 8 حیطه بالینی بررسی شد. داده ها بعد از جمع آوری با نرم افزار آماری16- SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافته ها نشان داد که در کل بیشتر دانشجویان 5/60% تنش در محیط بالینی را متوسط ذکر کردند و 6/25% از آنها هم این عوامل را تا حد زیادی تنش زا عنوان کردند. یافته ها نشان داد که دانشجویان عوامل مربوط به برخورد با بیمار را بیشترین عامل تنش زا در محیط کارآموزی ذکر کردند و در بقیه حیطه ها دانشجویان سطح متوسطی از تنش را ذکر کردند. نتیجه گیری: از آنجا که تنش تاثیر منفی روی آموزش بالینی می گذارد. می توان با آگاهی از منابع تنش زا، محدود نمودن آن و یا بالا بردن سطح آگاهی علمی و حرفه ای دانشجویان، سازگاری آنان را نسبت به موقعیت های مختلف افزایش داد و محیط مناسبی برای آموزش فراهم آورد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
واژه های کلیدی، تنش، آموزش بالینی، دانشجویان مامایی
عنوان انگلیسی
Stress sources and its related factors in clinical training of midwifery students in North Khorasan University of Medical Sciences in 2011
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Background & Objectives: stress is one of the problems that can interfere with midwifery clinical training and influence their efficiency. Continuous investigation into educational stressors and managing them is essential for quality improvement of clinical education. This study aimed to identify the stressors of clinical training in midwifery students of North Khorasan University of Medical Scieneces (2011). Materials & Methods: In this cross sectional- analytic study 51 students in the second academic year were selected. Data were collected through a questionnaire 72-item containing eight domains. Data were analyzed with SPSS (Ver. 16) software. Results: 60.5% of students experienced average tension, and 25.6% relatively high tension. Students reported the “communication with patient” as the main source of tension while other domains were reported as causing average tension. Conclusion: since tension can impose adverse effects on clinical education, it is recommended to reduce it through techniques such as raising awareness about the sources of tension and increasing technical and professional knowledge.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Key Words, Stress, clinical practice, midwifery Students
نویسندگان مقاله
مهدی حارث آبادی | m haresabadi
محبوبه طباطبایی چهر | m tabatabaeichehr
سیده محبوبه رضاییان | s m rezaeian
مهدیس مهرابی بردر | m mehrabi bardar
سحر خاکشور فریمان | s khakshor fariman
نشانی اینترنتی
http://journal.nkums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-140&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/192/article-192-320212.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
علوم پایه
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات