این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشکده پزشکی اصفهان، جلد ۴۲، شماره ۷۶۴، صفحات ۳۰۸-۳۱۶

عنوان فارسی تأثیر کلاس‌های آموزش آنلاین پره ناتال بر شاخص‌های سلامت روان زنان باردار
چکیده فارسی مقاله مقاله پژوهشی مقدمه: این مطالعه با هدف بررسی تأثیر کلاس‌های آموزش آنلاین پره ناتال بر شاخص‌های سلامت روان زنان باردار انجام شده است. روش‌ها: این مطالعه از نوع مداخله‌ای نیمه تجربی (تک‌گروهی پیش‌آزمون- پس‌آزمون) است. از بین زنان باردار مراجعه‌کننده به مراکز بهداشت شهرستان اسفراین، 28 زن باردار در هفته‌ی 16 تا 20 بارداری با حاملگی کم خطر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. شش جلسه کلاس آنلاین پره‌ناتال مبتنی بر نرم‌افزار Skyroom برای این زنان در سه ماهه‌ی دوم برگزار شد. مقیاس اضطراب و استرس افسردگی 21 (DASS-21)، یک مقیاس خود گزارشی، برای اندازه‌گیری اضطراب، استرس و افسردگی استفاده شد. شرکت‌کنندگان قبل از مداخله و یک ماه پس از آخرین جلسه، پرسش‌نامه را تکمیل کردند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات افسردگی (0/01 > P) و استرس (0/02 = P) در زنان باردار یک ماه پس از کلاس‌های آموزش آنلاین پره‌ناتال نسبت به قبل مداخله، به طور معنی‌داری کاهش یافت، اما در میانگین نمره‌ی اضطراب، تغییر معنی‌داری مشاهده نشد (0/05

نتیجه‌گیری: کلاس‌های آموزش آنلاین پره‌ناتال در کاهش سطح استرس و افسردگی زنان باردار موفق بود. اگرچه مطالعات بیشتری نیاز به تمرکز بر سلامت روان زنان باردار با ارائه جمعیتی متنوع‌تر دارد، نتایج این مطالعه به وضوح اهمیت حمایت آنلاین از زنان باردار را نشان داد.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله زنان باردار، افسردگی، اضطراب، سلامت روان، پره‌ناتال،

عنوان انگلیسی The Impacts of Online Prenatal Education Classes on the Mental Health Indicators of Pregnant Women
چکیده انگلیسی مقاله Background: This study aims to investigate the impacts of online prenatal education classes on the Mental health indicators of pregnant women. Methods: This is a randomized quasi-experimental intervention study (one-group pretest-post test). Among the pregnant women referring to the health centers of Esfarayen City, 28 women at 16 to 20 weeks gestation with a low-risk pregnancy were selected by multistage cluster sampling. Six sessions of Skyroom software-based online prenatal classes were conducted for these women in the second trimester. The Depression Anxiety and Stress Scale 21 (DASS-21), a self-report scale, was used to measure anxiety, stress, and depression. Participants complete the questionnaire before the intervention and one month after the last session. Findings: The results showed that the average scores of depression (P < 0.01) and stress (P = 0.02) in pregnant women significantly decreased one month after the Online prenatal education classes. However, no significant change was observed in the average score of anxiety (P > 0.05). There was no significant relationship between demographic and mental health indicators before and after the intervention (P > 0.05). Conclusion: Online prenatal education classes were successful in lowering pregnant women's levels of stress and depression.  Although more study needs to concentrate on pregnant women’s mental health by providing a more diverse population, the results from this study clearly show the importance of online support for pregnant women.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله زنان باردار, افسردگی, اضطراب, سلامت روان, پره‌ناتال

نویسندگان مقاله اشرف صابر |
کارشناس ارشد مامایی، گروه پرستاری، دانشکده‌ی علوم پزشکی اسفراین، اسفراین، ایران

سیده محبوبه رضاییان |
کارشناس ارشد مامایی، گروه مامایی، دانشکده‌ی پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران

رحمن پناهی |
استادیار آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، گروه بهداشت عمومی، دانشکده‌ی علوم پزشکی قاین، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران

فرشته عیدی |
دانشجوی دکتری آمار زیستی، گروه آمار زیستی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

زهره دستبند |
کارشناس پرستاری، گروه پرستاری، دانشکده‌ی علوم پزشکی اسفراین، اسفراین، ایران

احمدرضا شمس آبادی |
استادیار، دکتری فناوری اطلاعات سلامت، گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده‌ی علوم پزشکی اسفراین، اسفراین، ایران

فاطمه اخوان |
کارشناس مامایی، دانشکده‌ی علوم پزشکی اسفراین، اسفراین، ایران

الهام نامنی |
کارشناس مامایی، دانشکده‌ی علوم پزشکی اسفراین، اسفراین، ایران

شیوا پورعلی رودبنه |
دانشجوی دکتری، واحد تحقیقات سلامت روانی و رفاه (emPoweR)، گروه زنان و زایمان، دانشگاه ملبورن، استرالیا


نشانی اینترنتی https://jims.mui.ac.ir/article_31227_6414c9cc46411a1938d2b881b6766b75.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات