این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشکده پزشکی اصفهان، جلد ۲۶، شماره ۹۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی نتایج طرح کشوری سنجش آمادگی تحصیلی کودکان ایرانی در بدو ورود به دبستان در سال تحصیلی ۸۷-۱۳۸۶
چکیده فارسی مقاله Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;} مقدمه: سنجش آمادگی تحصیلی پیش از ورود کودکان به سیستم آموزشی رسمی در بسیاری از کشورهای جهان مورد توجه قرار گرفته است. در مجموع، آزمون سنجش آمادگی تحصیلی، توانایی کودک را برای سازگاری با الزامات نظام آموزشی کشور و مدرسه و نیز فراگیری محتوای برنامه های آموزشی مورد سنجش و توجه قرار می دهد. در این مطالعه، میانگین امتیاز کسب شده توسط کودکان ایرانی در آزمون سنجش آمادگی تحصیلی و ارتباط آن با برخی از عوامل مورد بررسی قرار گرفته است. روش ها: جمعیت مطالعه، شامل 899035 کودک 6 ساله متقاضی ورود به دبستان در سال 1386 در 31 استان کشور بودند که در 800 پایگاه در 565 شهر و به روش نمونه گیری سر شماری از جهت سلامت جسمی و حرکتی، سلامت روانی و عاطفی، شایستگی های اجتماعی، مهارت های زبانی، اطلاعات عمومی و مهارت های شناختی بررسی شدند. هر بخش دارای 20 امتیاز و در مجموع 100 امتیاز تعیین شده بود. یافته ها: از مجموع 899035 کودک بیشترین فراوانی مربوط به استان تهران با 88735 نفر و کمترین فراوانی مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با 7516 نفر بود. میانگین کلی امتیاز 19/58 گردید. میانگین امتیاز کسب شده توسط دختران بیشتر از پسران بود. بیشترین ارجاع در همدان (9/15%) و کمترین در قزوین (2/3%) بوده است. در این مطالعه، 63198 کودک به مراکز تخصصی ارجاع شدند. نتیجه گیری: شناسایی زود هنگام بیماری ها و سایر اختلالات در کودکان و برنامه ریزی برای برطرف ساختن آنها از اولویت بالایی برخوردار است؛ چرا که با انجام این آزمون ها می توانیم به بهبود سلامت و سیر تحصیلی و موفقیت کودکان کمک نماییم.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آمادگی تحصیلی، دانش آموز، پیش دبستان، ایران.

عنوان انگلیسی National School ReadinessAssessment in Iranian Children at School Entry, 2008
چکیده انگلیسی مقاله Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 st1:*{behavior:url(#ieooui) } /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;} School readiness evaluation before entering elementary schools is now accepted in many of countries. Various methods has been used also evaluated factors are different. School readiness pays attention to children ability for accommodation with educational necessities and learning of their contents. In this study the mean of score obtains by Iranian children before entering elementary schools and some related factors assessed. Background: Study sample were 899035 children with 6 years of old that registered for elementary schools in 800 stations in 565 cities in 31 provinces in all over Iran. Sampling methods was census. They were examined for physical, psychological and social fitness, language and cognitive skills and general information's knowledge. Every of 5 sections had 20 scores and total score was 100 in sum. Methods: From these 899035 children the most frequency was in Tehran (88735) and the lowest from Kohkilooye-va-Boyer Ahmad (7516). Mean of total score for all of children was 58.19. Mean of score in girls were more than boys. The most referral rate for special examinations was in Hamedan (15.9%) and the lowest rate was in Ghazvin (3.2%). In this study 63198 children were referred to more specific centers for detailed ruled out. Findings: Early detection of disorders and diseases in children is a priority for each program that intended to reduce them and promote towards better situation. Finally we can hope for better future on health, education and school successful. Conclusion: School readiness, student, pre-school, Iran. Key words:
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسن ضیایالدینی | hassan ziaaldini
پزشک مشاور وزیر و مدیر کل اداره سلامت و پیشگیری از آسیب های اجتماعی، وزارت آموزش و پرورش، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: وزارت آموزش و پرورش

محمد امیر امیرخانی | mohammad amir amirkhani
مدیر کل سلامت خانواده و جمعیت، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی (Ministry of health and medical education)

فاطمه کمساری | fatemeh komsari
کارشناس اداره ی سلامت و پیشگیری از آسیب های اجتماعی، وزارت آموزش و پرورش، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: وزارت آموزش و پرورش

گلایل اردلان | gelayol ardalan
متخصص اطفال، رئیس اداره ی سلامت نوجوانان و جوانان مدارس و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی (Ministry of health and medical education)

رضا روزبهانی | reza roozbahani
متخصص پزشکی اجتماعی، پزوهشگر، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

پریناز پورصفا | parinaz poursafa
پزوهشگر، مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

رویا کلیشادی | klishadi r
شیار متخصص اطفال ،مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jims.mui.ac.ir/index.php/jims/article/view/140
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/103/article-103-319291.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات