این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشکده پزشکی اصفهان، جلد ۲۷، شماره ۱۰۰، صفحات ۵۸۹-۵۹۹

عنوان فارسی تعیین و هنجاریابی مقیاس درجه‌بندی جهت تشخیص افتراقی اختلالات سلوک و بیش‌فعالی در کودکان ۱۲-۷ ساله‌ی شهر تهران
چکیده فارسی مقاله مقدمه: دو اختلال سلوک و اختلال کمبود توجه بیش فعالی (ADHD) هم‌پوشی زیادی با یکدیگر دارند و از شایع‌ترین اختلالات روانپزشکی بین کودکان مدرسه‌‌ای می‌باشند. هدف از انجام پژوهش حاضر، ساخت مقیاس درجه‌بندی جهت تشخیص افتراقی اولیه دو اختلال در مدارس و استفاده در مطالعات غربالگری بود. روش ها: مطالعه‌ی حاضر از نوع مطالعات کاربردی و روش مورد استفاده روش توسعه‌ای بود؛ نمونه‌ی مورد مطالعه شامل 800 نفر از دانش‌آموزان دختر و پسر دبستانی شهر تهران بود که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند؛ بدین ترتیب که مقیاس تهیه شده در اختیار معلمان قرار گرفت و از آنان خواسته شد کودکان را در هر یک از علایم مذکور ارزیابی کنند. سپس داده‌های جمع‌آوری شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: تجزیه و تحلیل داده‌ها 6 عامل نشان د‌اد، 3 عامل به نام‌های کج خلقی، پرخاشگری و تخطی‌گری مقیاس سلوک و 3 عامل به نام‌های کمبود توجه، بیش‌فعالی و تکانشگری مقیاس ADHD را تشکیل می‌دهد؛ این 6 عامل در مجموع، 68/0 از واریانس کل آزمون را تبیین ‌کرد. ضریب روایی ملاکی، برای مقیاس سلوک برابر با 79/0 و برای مقیاس ADHD برابر با 76/0 محاسبه شد. در مقیاس سلوک، ضریب آلفای کرونباخ 95/0، ضریب دو نیمه آزمون 87/0 و ضریب بازآزمون 91/0 بود؛ هر یک از ضرایب فوق در مقیاس ADHD به‌ ترتیب برابر با 96/0، 82/0 و 92/0 به دست آمد. نتیجه گیری: با توجه به عوامل به ‌دست آمده و تأیید محتوای آن توسط متخصصان و مقادیر مشاهده شده شاخص‌های روایی و پایایی می‌توان مقیاس حاضر را به ‌عنوان یک وسیله‌ی غربالگری، امور پژوهشی و موارد بالینی با اطمینان به کار برد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Rating Scale to Differentiate between Conduct Disorder and Attention Deficit Hyperactivity Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Background: The symptoms of conduct disorder and ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) have many overlaps. These two disorders are considered to be the two most common psychiatric disorders among school aged children. It is notable to consider that when ever one of these disorders is present as the primary disorder with clinical manifestations, the other is believed to co morbid and coexisted with the first disorder. The present study was designed to develop a standard scale for diagnosis and grading of these disorders in the elementary schools children. Methods: This study was performed on a sample of 800 male and female elementary school children, who were selected through a normalized cluster sampling procedure in Tehran. The scale was administered to the student via their teachers, as well as the relevant professionals and the obtained results were gathered for further analysis. Findings: Factor analysis showed that 3 factors, dysthymic, aggressiveness, and oppositional defiant, could be involved in conduct disorder rating scale and the 3 factors, lavk of attention, hyperactivity, and aggression could be involved in ADHD rating scale. These 6 factors explained 0.69 of total variance. The criteria validity coefficient for conduct disorder rating scale was 0.79, and for attention deficit hyperactivity disorder rating scale was 0.76. Cronbakh’s alpha coefficient, spilt half coefficient, and test-retest coefficient for conduct disorder rating scale was 0.95, 0.87, and 0.91, and for attrition deficit hyperactivity rating scale was 0.96, 0.82, and 0.92 Conclusion: Based on the obtained factors which were approved in their content by relevant professionals, and considering the validity and reliability of the scale, it seems that the scale is suitable enough to be considered as a screening instrument in the clinical and research contexts.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیدجلال صدرالسادات | seyyed jalal sadrosadat
دانشیار مددکاری روانی اجتماعی، گروه توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

زهرا هوشیاری | zahra hoshyari
کارشناسی ارشد سنجش و اندازه گیری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت (Islamic azad university of marvdasht)

لیلا صدرالسادات | leila sadrosadat
دانشجوی دوره دکترای روان شناسی بالینی، دانشگاه الینت، آمریکا

اکبر روزبهانی | akbar roozbahani
پزشک عمومی،دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Shahr kord university of medical sciences)

مجید غیاث | majid ghias
پزشک عمومی، مرکز بهداشت دانشگاه، دانشگاه اصفهان، اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

مسعود نیک فرجام | masoud nik farjam
دانشیار روانپزشکی،گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Shahr kord university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jims.mui.ac.ir/index.php/jims/article/view/255
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/103/article-103-319216.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات