این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 29 مهر 1404
مجله دانشکده پزشکی اصفهان
، جلد ۲۸، شماره ۱۰۵، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی استرسهای شایع دانشآموزان شهر تهران
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: استرسهای زندگی، نقش تعیین کنندهای در سلامت روانی و جسمانی دارند و به ویژه با آسیبهای روانی و اجتماعی متعددی همراهند. شناسایی استرسهای دانش آموزان، مبنای اساسی برای طراحی و تدوین برنامههای مختلف پیشگیرانه میباشد. پژوهش حاضر، با هدف بررسی استرسهای دانش آموزان شهر تهران انجام شد. روشها: 761 دانش آموز دختر (51 درصد) و پسر (49 درصد) از مقاطع راهنمایی (61 درصد) و دبیرستان (39 درصد) از 5 منطقهی آموزشی شهر تهران به طور تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامهی استرسهای دانش آموزان را تکمیل کردند. این پرسشنامه، در دفتر سلامت و تندرستی آموزش و پرورش تدوین و بر روی 120 دانش آموز، اجرای مقدماتی و اعتباریابی گردید. یافتهها: پرسشنامهی مذکور از اعتبار و پایایی مناسبی برخوردار بود. استرسهای تحصیلی و ارتباطی بیشترین شیوع را در میان دانش آموزان داشت. شایعترین مشکلات تحصیلی، اضطراب از امتحان، نمرهی درسی و عدم علاقه به بعضی درسها بود. شایعترین استرسهای ارتباطی و اجتماعی عبارت از آشنا شدن با افراد جدید، بیتوجهی معلمان و کارکنان به تواناییهای دانش آموزان، آزار روانی توسط سایر دانش آموزان، ارتباط اجتماعی نامناسب با همکلاسیها و نداشتن دوست صمیمی بود و استرسهای مربوط به بلوغ و نوجوانی نیز میان دانش آموزان شایع بود. درصد بالایی از دانش آموزان، فضای فیزیکی مدرسه را نامناسب ارزیابی کردند. مشکلات خانوادگی، فراوانی چندانی نداشت. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاضر، ضرورت ارائهی مداخلات مختلف در سه زمینهمدیریت استرسها یا آموزش مهارتهای مقابلهای، آموزش مهارتهای مطالعه و آموزش مهارتهای اجتماعی را در سه سطح معلمان/کارکنان، والدین و دانش آموزان مطرح میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
استرسهای دانش آموزان، استرس تحصیلی، استرسهای ارتباطی
عنوان انگلیسی
Study of Common Stresses among Students in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله
Backgrounds: Stressful life events have a detrimental effect on mental and physical health. Recognizing common stresses of students is fundamental for developing and designing different preventing programs. The study aimed to describe common stresses among students in Tehran for such programs. Method: In this study, 761 students (girls, 51% and boys 49%) from middle schools (61%) and high schools (39%), from 5 educational areas of Tehran randomly were selected; they completed Students Stresses Questionnaire developed in deputy of Ministry of Health and Medical Education and pilot studied in 120 students. Results: The instrument had enough validity and reliability. Results also, showed that academic and interpersonal stresses are the most common stresses of students. The most common academic stresses were test and grade anxiety and lack of interests to some courses. The most interpersonal stresses were introducing with new persons, neglect to abilities from teachers and staffs, psychological abuse from another students, inappropriate communications form other students, and lack of close friends. Stresses related to puberty and adolescence also were prevalent. High percent of students assessed physics of school as inappropriate. Family stresses were not prevalent. Conclusion: The results suggested the need for essential three psychoeducational interventions, stress-management or coping skills training, study skills and interpersonal skills training, in three levels, teachers/staffs, parents and students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Student stresses, interpersonal stress, academic stress
نویسندگان مقاله
ربابه نوری | robabeh noori
استادیار روان شناسی بالینی، گروه روان شناسی، دانشکده ی روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تربیت معلم، تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)
رویا کلیشادی | klishadi r
دانشیار اطفال، مرکز تحقیقات قلب و عروق، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان
حسن ضیایالدینی | hassan ziaaldini
پزشک، مشاور وزیر و مدیر کل اداره سلامت و پیش گیری از آسیب های اجتماعی، وزارت آموزش و پرورش، تهران
سازمان اصلی تایید شده
: وزارت آموزش و پرورش
نشانی اینترنتی
http://jims.mui.ac.ir/index.php/jims/article/view/357
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/103/article-103-319178.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات