تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۲، شماره ۱۸۰، صفحات ۴۳-۶۰

عنوان فارسی اثربخشی آموزش خودشفقتی ذهن‌آ گاهانه بر احساس تنهایی، شرم درونی‌شده، اجتناب تجربه‌ای و آمیختگی شناختی در مادران دارای کودک با اختلال طیف اُتیسم
چکیده فارسی مقاله چکیده
زمینه و هدف: چالش هایی ناشی از مراقبت، نگهداری و حمایت های مداوم از کودک با اختلال طیف اُتیسم بر روابط
اجتماعی مادران این کودکان تأثیر می گذارد و به دلیل رفتار نامناسب فرزندشان و درک نادرست این کودکان توسط جامعه
دچار احساس حقارت و ناتوانی، خودسرزنش گری و مقاومت در برابر تجربیات منفی می شوند. بنابراین، این پژوهش با هدف
تعیین اثربخشی آموزش خودشفقتی ذهن آ گاهانه بر احساس تنهایی، شرم درونی شده، اجتناب تجربه ای و آمیختگی شناختی
در مادران دارای کودک با اختلال طیف اُتیسم انجام گرفت.
روش: این پژوهش از نوع روش نیمه آزمایشی همراه با پیش آزمون و پس آزمون با گروه آزمایشی و گواه بود. جامعۀ آماری
مطالعه حاضر، شامل مادران دارای کودک با اختلال طیف اُتیسم بود که در کلینیک روان شناسی شهر یزد حضور داشتند. سی
نفر از افراد واجد شرایط به شیوه ی نمونه گیری هدفمند براساس ملاک های ورود و خروج انتخاب شدند و به صورت تصادفی
در دو گروه گواه ) 15 نفر ( و آزمایشی ) 15 نفر ( جایگزین شدند. گروه آزمایشی 10 جلسه خودشفقتی ذهن آ گاهانه را به صورت
گروهی دریافت کردند و گروه گواه، مداخله ای دریافت نکرد. ابزارهای پژوهش، شامل مقیاس احساس تنهایی راسل و پیلوا و
کورتونا ) 1993 (، شرم درونی شده کوک ) 1993 (، اجتناب تجربه ای و آمیختگی شناختی گریگو و همکاران ) 2008 ( بود. تجزیه و
تحلیل داده های پژوهش، از طریق آزمون تحلیل کواریانس تک متغیره و چندمتغیره با نرم افزار spss24 صورت گرفت.
یافته ها: نتایج داده های پژوهش نشان داد که خودشفقتی ذهن آ گاهانه در بهبود احساس تنهایی، شرم درونی شده و
مؤلفه های آن از قبیل عزت نفس و کم رویی، اجتناب تجربه ای و آمیختگی شناختی مؤثر است ) ۰01 / .)p> 0
نتیجه گیری: براساس یافته های به دست آمده، می توان گفت، خودشفقتی ذهن آ گاهانه روش کارآمدی در بهبود احساس
تنهایی، شرم درونی شده، اجتناب تجربه ای و آمیختگی شناختی در مادران دارای کودک با اختلال طیف اُتیسم است. بنابراین،
این روش را می توان به عنوان یکی از درمان های مفید و کاربردی برای این مادران درنظر گرفت.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه های کلیدی، آمیختگی شناختی، اجتناب تجربه ای، احساس تنهایی، اختلال طیف اُتیسم، خودشفقتی ذهن آ گاهانه، شرم درونی شده

عنوان انگلیسی The effectiveness of mindful self-compassion training on loneliness, internalized shame, experiential avoidance and cognitive fusion in mothers with children with autism spectrum disorder
چکیده انگلیسی مقاله Abstract
Background and purpose: Challenges caused by continuous care, maintenance and support of a child with
autism spectrum disorder affect the social relationships of these mothers and these mothers feel inferior and
powerless, self-blame because of their child's inappropriate behavior and the society misunderstands these
children. They have resistance to negative experiences. Therefore, this research was conducted with the aim
of determining the effectiveness of mindfulness self-compassion training on feelings of loneliness, internalized
shame, experiential avoidance and cognitive fusion in mothers with children with autism spectrum disorder.
Method: This research was a semi-experimental method with pre-test and post-test with experimental
and control groups. The statistical population of the present study included mothers with children with autism
spectrum disorder who attended one of the psychological clinics in Yazd. Thirty qualified people were selected
by purposeful sampling based on the entry and exit criteria and were randomly replaced in the control group
(15 people) and the experimental group (15 people). The experimental group received ten mindfulness selfcompassion
sessions as a group, and the control group did not receive any intervention. The research tools
included Russell, Curtona & Peplau (1993) loneliness scale, Cook's internalized shame (1993), experiential
avoidance and Greco, Lambert & Baer (2008) cognitive fusion scale. The research data was analyzed through
multivariate and univariate analysis of covariance with spss 24 software.
Results: The results of the research data showed that conscious self-compassion is effective in improving the
feeling of loneliness, internalized shame and its components such as self-esteem and shyness, experiential
avoidance and cognitive fusion. (p<0.001).
Conclusion: Based on the findings, it can be said that conscious self-compassion is an efficient method in
improving the feeling of loneliness, internalized shame, experiential avoidance and cognitive fusion in mothers
with children with autism spectrum disorder. Therefore, this method can be considered as one of the useful and
practical treatments for these mothers.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Autism Spectrum Disorder, cognitive fusion, experiential avoidance, internalized shame, loneliness, mindful self-compassion

نویسندگان مقاله شیرین مجاور | shirin mojaver
tehran university
دانشگاه تهران

علی اکبر ارجمندنیا | aliakbar arjmandnia
tehran university
دانشگاه تهران

فاطمه نصرتی | fatemeh nosrati
tehran university
دانشگاه تهران

عاطفه محمدی فیض ابادی | atefeh mohammadifeizabadi
tehran university
دانشگاه تهران

زینب السادات شمع ریزی | zeinabalsadat mohamaadifeizabadi
shadi motahari university
دانشگاه شهید مطهری


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-3271-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اتیسم
نوع مقاله منتشر شده اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات