تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۲، شماره ۱۸۰، صفحات ۹-۲۳

عنوان فارسی بررسی نقش چشم‌انداز زمان و شفقت به خود در شادکامی معلمان استثنائی
چکیده فارسی مقاله چکیده
زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش چشم انداز زمان و شفقت به خود در شادکامی معلمان استثنائی
بود.
روش: این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را تمام معلمان مدارس استثنائی شهر مشهد
در سال تحصیلی 1399 - 1400 به تعداد 240 نفر تشکیل داده است. نمونه آماری این پژوهش شامل 240 نفر از معلمان
استثنایی شهر مشهد به روش نمونه گیری تمام شماری بود. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های شادکامی آ کسفورد
مایکل آرگیل ) 1989 (، شفقت خود-فرم بلند نف و همکاران ) 2003 ( و سیاهه چشم انداز زمان زیمباردو و بوید ) 1999 (
استفاده شد. داده های پژوهش با استفاده از روش ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون، آزمون t مستقل و تحلیل واریانس
در نرم افزار 26SPSS تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد بین تمامی ابعاد شفقت به خود و شادکامی رابطه مثبت و معناداری ) 47 / r=0 و 01 / )P>0
وجود دارد. همچنین بین شادکامی و چشم انداز زمانی گذشته مثبت ) 23 / r=0 و 01 / P>0 (، حال لذت گرا ) 35 / r=0 و 01 / )P>0
و آینده ) 42 / r=0 و 01 / P>0 ( رابطه مثبت و معنادار و بین شادکامی و چشم انداز گذشته منفی ) 16 / r=-0 و 05 / P>0 ( و حال
قضاوقدری ) 22 / r=-0 و 01 / P>0 ( رابطه منفی و معنادار وجود دارد. بُعد مهربانی نسبت به خود در برابر قضاوت خود
ꞵ =0/28, t=3/65 , p≥0/001( ( و بُعد بهشیاری در برابر همانندسازی افراطی ) 01 / ꞵ=0/21 , t =2/83 , p≥ 0 ( به طور
معناداری شادکامی را در معلمان مدارس استثنائی پیش بینی می کنند.
نتیجه گیری: چشم انداز زمان و شفقت به خود در شادکامی معلمان استثنائی تأثیرگذار است و مسئولان آموزش و پرورش
استثنایی می توانند با برگزاری دوره های آموزش شفقت به خود، میزان شادکامی معلمان را افزایش دهند.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه های کلیدی، چشم انداز زمان، شادکامی، شفقت به خود، معلمان استثنائی

عنوان انگلیسی Investigating the Role of Time Perspective and Self-Compassion in the Happiness of Exceptional Teachers
چکیده انگلیسی مقاله Abstract
Background and purpose: The purpose of this study was to investigate the role of time perspective
and self-compassion in the happiness of exceptional teachers.
Method: This research is a descriptive-correlation type. The statistical population of the research is
made up of all the teachers of the exceptional schools of Mashhad in the academic year of 2020-2021,
numbering 240 people. The statistical sample of this research included 240 exceptional teachers of
Mashhad city using the full number sampling method. To collect information, the Oxford happiness
questionnaires of Michael Argyle (1989), self-compassion - long form of Neff et al. (2003) and
Zimbardo and Boyd's time perspective inventory (1999) were used. Research data were analyzed
using Pearson correlation coefficient, regression, independent t-test and analysis of variance in SPSS
26 software.
Findings: The findings showed that there is a positive and significant relationship between all
dimensions of self-compassion and happiness (r=0.47 and P<0.01). Also, between happiness and
positive past time perspective (r=0.23 and P<0.01), hedonistic present (r=0.35 and P<0.01) and
future (r=0.42 and P<0.01) There is a positive and significant relationship between happiness and
negative past perspective (r=-0.16 and P<0.05) and the present destiny (r=-0.22 and P<0.01). And
there is meaningful. The dimension of self-kindness against self-judgment (ꞵ=0.001, p≤3.65, t=0.28)
and the dimension of compassion against extreme assimilation (p≤2.83, t=21/0.01) ꞵ=0) significantly
predict happiness in exceptional school teachers.
Conclusion: The perspective of time and self-compassion is effective in the happiness of exceptional
teachers, and the authorities of exceptional education can increase the happiness of teachers by
holding self-compassion training courses.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Exceptional Teachers, Happiness, Self-Compassion, Time Perspective

نویسندگان مقاله فائزه طلوعیان | Faeze Toloeian
Yazd University
دانشگاه یزد

کاظم برزگر بفروئی | Kazem Barzegar Bafrooei
Yazd University
دانشگاه یزد

حسین حسنی | Hossain Hassani
Yazd University
دانشگاه یزد


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-111-20&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات