این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 22 مهر 1404
مجله دانشکده پزشکی اصفهان
، جلد ۲۸، شماره ۱۲۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی میزان رضایتمندی کارورزان رشتهی پزشکی از کیفیت آموزش بالینی در دورهی طب اورژانس در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: تعداد زیادی از بیماران مراجعه کننده به اورژانس وضعیت فوق العاده حساس و حیاتی دارند و به همین دلیل ارتقای کیفیت آموزش در اورژانس، در وضعیت گروه مورد درمان نیز تأثیر بسزایی دارد. دوره ی کارورزی، مرحله ای حساس است که دانشجو از مرحله ی نظری وارد مرحله ی آموزش عملی شده، آماده ی به کار گیری مهارت های کسب شده در جامعه می شود. میزان توانمندی شغلی دانشجویان رشته ی پزشکی جهت عرضه ی خدمات بهداشتی- درمانی بستگی به میزان تحقق برنامه های آموزش و مداخلات در این برنامه ها دارد و این امر به کمک ارزشیابی انجام می شود؛ ارزشیابی آموزش در کلیه ی مراکز آموزش دنیا، هم اکنون بخشی جدایی ناپذیر از آموزش است. طب اورژانس به دلایلی همچون حجم بالای بیماران مراجعه کننده، بد حال بودن و بحرانی بودن وضعیت بسیاری از این بیماران و تنوع شکایات بیماران مراجعه کننده نیاز به توجه ویژه ای در امر آموزش دارد. با در نظر گرفتن استقرار گروه طب اورژانس در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از دو سال قبل و اجباری شدن دوره ی طب اورژانس جهت کارورزان، این دانشگاه، مطالعه جهت ارزیابی کیفیت آموزش ارائه شده به کارورزان در بخش اورژانس طرح ریزی شده است. روش ها: این مطالعه ی توصیفی تحلیلی در سال 1389 در مرکز آموزشی درمانی الزهرای (س) اصفهان به انجام رسید. جامعه ی مورد مطالعه کارورزان پزشکی بودند که در دوره طب اورژانس حضور داشتند. کلیه ی کارورزها در انتهای دوره ی مورد نظرسنجی قرار گرفتند. در انتهای دوره فرم رضایت سنجی که توسط پژوهشگر تنظیم شده، با مشورت استادان اعتبار آن تایید شده بود به کارورزان داده شد و نظر آن ها نسبت به کیفیت آموزش بالینی در طب اورژانس سنجیده شد. مقیاس پرسش نامه مقیاس لیکرت دارای 5 طیف از بسیار مطلوب تا بسیار نامطلوب بود. پرسش نامه توسط کارورزان تکمیل شد و داده ها با نرم افزار SPSS و آزمون های Student-t و 2 χ تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: به منظور بررسی کیفیت آموزش در بخش اورژانس 33 سؤال مطرح شده بود. میانگین امتیاز ارزشیابی بخش اورژانس 5/12 ± 1/125 بود؛ کل نمره ی قابل کسب که معادل 165 بود. از این رو درصد امتیاز کیفیت آموزش در بخش اورژانس در مقایسه با وضعیت مطلوب 8/75 درصد به دست آمد. حداقل و حداکثر امتیاز داده شده توسط دانشجویان به ترتیب 94 و 153 بود. همچنین، میانه ی امتیاز ارزشیابی 126 و صدک های 25 و 75 به ترتیب 117 و 132 بود. طبق نتایج به دست آمده هیچ کدام از دانشجویان، کیفیت آموزش در این بخش را بسیار بد و یا بد ندانستند و به نظر 96 درصد از دانشجویان، کیفیت آموزش در این بخش در حد متوسط و به نظر 4 درصد در حد مطلوب بود. نتیجه گیری: ضمن توجه به این مطلب که کیفیت آموزش در بخش اورژانس از وضعیت مناسبی برخوردار است ولی با توجه به نوپا بودن این بخش، برای رسیدن به وضعیت کاملاً مطلوب و مطابق استانداردهای کشوری و جهانی لازم است تمهیدات لازم در خصوص رفع نواقص موجود، به ویژه نقایص تجهیزاتی اقدام مقتضی معمول داشت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
طب اورژانس، کارورز، ارزشیابی، کیفیت آموزش پزشکی
عنوان انگلیسی
Evaluation of Medical Students’ Opininon about Quality of Education in Medial Emergency Ward in Isfahan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Background: External period is the most important time in medical schooling because the medical student will be exposed to a lot of cases of illnesses. In fact, in external period, medical student must cure any patients came to clinic or hospital. Especially in emergency ward, many patients with unstable situation and seriuse thraoma reffered to this department and there are many problems in clinic for medical student to encountered this cases. Lack of educationa is a major problem. In this study, we tried to understand the problems with evaluation of medical emergency course in opinion of medical student through passing emergency ward. Methods: This cross sectional study was done in Alzahra hospital in Isfahan in 2010. In this study, all of medical student were interviewed by an special questionnaire about satisfaction of education in emergency ward. Insufficiency of medical and non medical instruments, teaching quality and etc were evaluated by this program. The data were analyzed by SPSS software. The chi square and Student-t tests were used for data analysis. Finding: The mean + SD of evaluation scale was 135.1 ± 12.5 (out of 165 maximum scale); educational quality in emergency ward was 75.8%. The minimum and maximum of this scale was 94 and 153 respectively. Conclusion: Students’ opinion and satisfaction is the most important factor in quality of medical schooling. The responsibile of medical teaching must notice of them and apply the students’ opinion about medical educational areas. Key word: Medical student, Residency, Emergency ward, Medical emergency course.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
بابک معصومی | babak masoumi
استادیار، گروه طب اورژانس، دانشکده ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
مصطفی دستگیری | mostafa dastgiri
دانشجوی پزشکی، دانشکده ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jims.mui.ac.ir/index.php/jims/article/view/836
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/103/article-103-318994.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات