پژوهش های معماری اسلامی، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی عبرت پذیری در معماری، عبرت پذیری در معماری
چکیده فارسی مقاله
عبرت­‌پذیری به معنای پرهیز از تکرار تجربیات و عملکردهای منفی، و پند و درس گرفتن از تجربیات مثبت گذشتگان است. آثار معماری در طول تاریخ بر اساس انباشته‌­ای از تجربیات انسانی پدید آمده­ و پیوسته با آزمون و خطا در تدام و استمرار بوده‌­اند. عبرت­‌پذیری به سبب کارکرد تربیتی آن، می‌­تواند در معماری به عنوان روشی برای نقد و آموزش و بهره­‌مندی از تجربیات مثبت و منفی آثار معماری گذشته، عمل کند. بر این اساس هدف پژوهش، تبیین کارکرد عبرت در وجوه­ مختلف آثار معماری است. رویکرد پژوهش کیفی است و با تکیه بر روش استدلال منطقی به دنبال تبیین مقوله عبرت‌­پذیری در معماری در سه حوزه عبرت‌­گیرنده، موضوع عبرت و فرآیند عبرت می‌­باشد. مقوله عبرت‌­گیرنده در معماری، شامل معماران به عنوان خالقین اثر معماری و مردم به عنوان خالقین زیربنای فرهنگی معماری است. موضوع عبرت وجوه مختلف معنایی و کالبدی معماری بوده و می­تواند در فرآیندی خودآگاه یا ناخودآگاه به عبرت‌­پذیر منتقل شود. از منظر عبرت‌­پذیری، عبرت از تجربیات منفی و پند و درس از تجربیات مثبت در اثر معماری چه در وجه کالبدی و چه در وجه محتوایی آن و چه آگاهانه و چه غیرآگاهانه در هر زمان ضروری بوده و آنچه در وجوه معماری دارای خیر و حسن است، قابلیت عبرت و پند برای آیندگان دارد.
نگاه عبرت به اثر معماری و بهره­‌گیری از ابزار عبرت (عقلی با تدبیر، چشمی بینا، گوشی شنوا، زبانی گویا، و دلی پاک و فراگیر) می­‌تواند عبرت­‌گیرنده را با مشاهده ظاهر و تأمل در باطن آثار معماری در تجزیه و تحلیل، نقد و شناخت و همچنین پند و عبرت از عملکردها و نقاط مثبت و منفی آثار معماری یاری رساند. عبرت­‌پذیری از اثر معماری در فرآیندی خودآگاه و متکی بر ابزار عبرت و یا ناخودآگاه و با تکیه بر انباشته­‌های ذهنی، قابل انجام است. فرآیند عبرت و نحوه انتقال درس و پند در معماری برای اهل فن و تخصص (معماران) بیشتر به صورت خودآگاه و برای عوام (مخاطبین معماری) بیشتر به صورت ناخودآگاه رخ می­دهد. می­‌توان با آموزش و آشنا کردن مخاطبان با ارزش‌­های معماری گذشته دور و نزدیک، آن­ها را به سمت عبرت آگاهانه از آثار معماری سوق داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله عبرت‌پذیری، معماری، عبرت‌گیرنده، ابزارعبرت، فرآیند عبرت

عنوان انگلیسی Lesson-taking in Architecture, Lesson-taking in Architecture
چکیده انگلیسی مقاله
Being able to take a lesson means avoiding repeating negative experiences and actions, and taking advice and learning from the positive experiences of the past. Throughout history, architectural works have emerged based on the accumulation of human experiences and have been continuous with trial and error. Based on this, the aim of the current research is to explain the function of lesson-taking in different aspects of architectural works. This research, relying on the method of logical reasoning, seeks to explain the category of learning in architecture in three areas: learning person, the subject of learning and the learning process. Due to its educational function, lesson-taking can act in architecture as a way to criticize, learn and benefit from the positive and negative experiences of past architectural works. The lesson-taking category in architectural works includes architects as the creators of the architectural work and people as the creators of the cultural infrastructure of architecture, who by being trained and equipped with the means of lesson-taking can acquire, transfer and correctly use the information of the subject of the lesson (architecture). The subject of lesson is the semantic and physical aspects of architecture, and from the point of view of lesson-taking, what is good and beautiful in these aspects has the ability to instruct and learned from. It is possible to take lessons from architectural works in a conscious process and based on the means of advisability or unconsciously and relying on mental accumulations throughout history. The lesson-taking process and the way of imparting lessons and tips in architecture occurs more consciously for technical and specialized people (architects) and more unconsciously for ordinary people (architecture's audience).
Architects, under the condition of proper and sufficient education during their studies, due to their scientific and technical view on architectural works, can take advantage of positive and negative experiences of architectural works in a more conscious and self-aware manner; but people and architectural audiences would take lessons from the work of architecture unconsciously and unknowingly due to lack of sufficient expertise. This issue manifests itself mostly in connection with historical and remaining from the distant past architectural works that recognition, criticism, and education of them require expertise and historical knowledge. In other words, architects have an easier connection with architectural works from the distant and recent past, and audiences mostly with existing and belonging to the recent past architectural works. By educating and familiarizing the audience with the architectural values of the distant and recent past, it is possible to lead them towards a conscious lesson-taking from architectural works.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله lesson-taking, architecture, lesson-taking tool, lesson-taking process.

نویسندگان مقاله محمدباقر ولی زاده اوغانی | Mohammad Bagher Valizadeh Owghani
PhD Candidate of Islamic Architecture, Tabriz Islamic Art University, Tabriz, Iran
دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران

پریسا هاشم پور |
Professor, Faculty of Architecture and Urbanism, Tabriz Islamic Art University, Tabriz, Iran
دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران

مینو قره بگلو | Minou Gharehbaglou
Professor, Faculty of Architecture and Urbanism, Tabriz Islamic Art University, Tabriz, Iran
دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران


نشانی اینترنتی http://jria.iust.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2196-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده فقه، حقوق و اخلاق در معماری و شهرسازی اسلامی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات