این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشکده پزشکی اصفهان، جلد ۲۹، شماره ۱۶۵، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی نگرش دانشجویان مقطع علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد نسبت به روان‌پزشکی و تمایل آن‌ها برای ادامه تحصیل در این رشته
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اهمیت و ضرورت پرداختن به مطالعه ی نگرش و رقبت دانشجویان پزشکی به روان پزشکی در ایران با بی مهری و کم توجهی پژوهشگران روبرو شده است. هدف مطالعه ی حاضر، ترسیم نیمرخ مقایسه ای نگرش دانشجویان پزشکی دختر و پسر و رابطه ی آن با تمایل آن ها برای ادامه ی تحصیل در این رشته بود. روش ها: در این مطالعه ی مقطعی 130 دانشجوی پزشکی غیر میهمان مشغول به تحصیل در مقطع علوم پایه ی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در سال تحصیلی 90-1389به کمک مقیاس خودایفای نگرش به روان پزشکی یا 30ATP--Burra غربال شدند. داده ها به کمک بسته ی نرم افزاری علوم اجتماعی ویرایش 16 بررسی شدند و با توجه به توزیع نرمال جمعیت با آزمون های Student-t، ANOVA و آزمون تعقیبی Tukey و رگرسیون خطی تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نرخ پاسخ افراد 07/83 درصد (108 نفر) بود. دانشجویان دختر در مقطع علوم پایه از نگرش مطلوب تری نسبت به پسران برخوردار بودند. همچنین تمایل آن ها نیز برای انتخاب این رشته ی تخصصی برای ادامه ی تحصیل بالاتر بود. اما نتایج آزمون تعقیبی Tukey مؤید این بود که تفاوت معنی دار آماری بین دانشجویان پسر و دختر مقطع علوم پایه در هیچ یک از مؤلفه های بررسی شده وجود نداشت. آزمون رگرسیون خطی نشان داد که از بین همه ی مؤلفه های مقیاس نگرش، مؤلفه ی پاداش های فردی و فرصت های شغلی روان پزشکی سهم بیشتری در شکل گیری نگرش دانشجویان نسبت به روان پزشکی داشت، اما با این وجود تمام پنج مؤلفه توانستند تنها 09/0 درصد پدیده ی تمایل به انتخاب روان پزشکی را تبین نمایند. نتیجه گیری: هر چند شکل گیری نگرش دانشجویان دختر و پسر نسبت به روان پزشکی تا حدودی تابع جنسیت افراد بود، ولی ملاحظات اجتماعی، فرهنگی و گروهی نقش مهم تری داشت و در عمل، جنسیت نقش کارسازی نداشت. مشاهدات ما در این مطالعه این چنین القا می کند که در گزینش متقضیان رشته ی روان پزشکی ضمن توجه به ملاحظات جنسیتی، نگرش و انگیزه های افراد متقاضی را مد نظر قرار بگیرند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نگرش، علاقه، دانشجویان پزشکی، جنسیت.

عنوان انگلیسی Attitudes of Medical Students in Shahrekord University of Medical Sciences towards Psychiatry
چکیده انگلیسی مقاله Background: There is a dearth of literature in the Iranian context about medical students' attitude towards psychiatry and their desire to choose psychiatry as a career in future. Commonalities and differences in the attitudes of male and female medical students towards psychiatry and their interest in psychiatry were the themes of this study. Methods: In this cross-sectional survey, we screened the entire 1127 medical students registered at Shahrekord University of Medical Sciences, Iran, during the academic year of 2011-12. The 29-item attitude towards psychiatry scale (ATP-30) (Burra et al.) was used. The reliability of the scale (Cronbach's alpha) has been calculated as 0.712. About 83% of the students (n = 130) returned the completed questionnaires. We used SPSS 16 to analyze the data by descriptive and analytical tests including student-t, one way analysis of variance (ANOVA), Turkey's post hoc test, and linear regression. Findings: Female students held more positive attitudes toward psychiatry compared to their male counterparts. However, post hoc Tukey test results confirmed no significant differences between male and female students at the basic science of any of the studied component. Linear regression test showed that among all components of the attitude scale, the component of "Individual rewards and occupational opportunities of psychiatry" had a greater share in shaping students' attitudes toward psychiatry. However, all the five subscales of ATP-30 could only explain 0.09% of the students' interest in psychiatry. Conclusion: Gender differences play a key role in forming the attitudes of medical students towards psychiatry. However, they are subjected to numerous social, familial, economic and situational considerations which make the effects of gender insignificant. It might be a good idea to assess the attitudes of candidates towards psychiatry at the time of admission. Female candidates might also be preferred in this field.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله غلامرضا قاسمی تودشکچویی | gholamreza ghasemi tudashkchouee
دانشیار، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

مقداد رحمانی | meghdad rahmani
پزشک عمومی، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

مسعود نیک فرجام | masoud nik farjam
پزشک عمومی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jims.mui.ac.ir/index.php/jims/article/view/1425
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/103/article-103-318691.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات