این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 8 آبان 1404
مجله دانشکده پزشکی اصفهان
، جلد ۲۹، شماره ۱۶۸، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی کارامد دارودرمانی، درمانهای شناختی- رفتاری و ترکیب آنها در درمان بیماران مبتلا به اختلال هراس اجتماعی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: . اختلال هراس اجتماعی در برخی موقعیت های معین و یا در برابر اشیای خاص در حالی که اغلب خطرناک نیستند، بروز می کند. این مطالعه به منظور درمان اختلال هراس اجتماعی انجام شد. روش ها: این پژوهش نوعی کارآزمایی بالینی بود که سعی داشت تأثیر جداگانه و ترکیبی دو عامل دارودرمانی و درمان های شناختی- رفتاری را (در مقایسه با دارونما) مورد سنجش قرار داد. بدین منظور از بین بیماران مراجعه کننده به کلینیک های روان شناسی و مطب های خصوصی روان پزشکی شهر نیشابور و مشهد 60 بیمار مبتلا به اختلال هراس اجتماعی به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی جایگزینی به چهار گروه دارو درمانی، درمان های شناختی- رفتاری، درمان ترکیبی و دارونما تقسیم گردیدند. آزمودنی ها قبل و بعد از دوره ی درمان، و همچنین دو ماه پس از پایان دوره ی درمان توسط آزمون های هراس اجتماعی Davidson، اضطراب Schpillberger، افسردگی Beckو Hamilton، افکار ناسالم Weismann وMyers ، سازگاری اجتماعی California ، عزت نفس Eliss-Pope مورد آزمون قرار گرفتند. یافته ها: نتایج آزمون Repeated measure ANOVA حاکی از کاهش نشانه های هراس اجتماعی، اضطراب، افسردگی، تغییر افکار ناسالم و افزایش سطح سازگاری اجتماعی و عزت نفس بیماران (05/0 > P) بود. نتایج همچنین بیانگر برتری هر یک از درمان های دارویی، شناختی- رفتاری و ترکیبی به تنهایی نسبت به دارونما بود (05/0 > P). درمان های شناختی- رفتاری و ترکیبی نیز نسبت به دارو درمانی برتری داشتند، اما اثربخشی درمان های شناختی- رفتاری و ترکیبی تفاوت معنی داری نداشت (05/0 < P). نتیجه گیری: به طور کلی می توان گفت که دارو درمانی روی نشانه های جسمی و خلق بیماران اثر می گذارد، اما درمان های شناختی- رفتاری به طور عمده روی افکار و تکانه های هراس تأثیر دارد و به تدریج به سایر موقعیت های واقعی زندگی تعمیم می یابد. بنابراین، این دو شیوه ی درمان در بسیاری از موارد لازم و ملزوم یکدیگر هستند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Efficacy of Pharmacotherapy, Cognitive-Behavioral Therapies and Their combination on Patients with Social Phobia Disorder
چکیده انگلیسی مقاله
Background: This clinical trial was conducted in order to assess treatment of social phobia disorder. Social phobia is an anxiety disorder that appears in some certain situations or against specific objects that are not commonly known as dangerous. Methods: This clinical trial assessed the separate and combined effects of pharmacotherapy and cognitive-behavioral therapies (in comparison with placebo). Therefore, among the patients who referred to psychology centers and private psychiatry practices in Neyshabur and Mashhad, Iran, 60 patients with social phobia disorder were selected by accessible sampling. The subjects were randomly divided into pharmacotherapy, cognitive-behavioral therapies, combined therapy and placebo groups. The subjects were tested before, immediately after and 2 months after the end of the treatment course. Davidson Social Phobia, Schpillberger Anxiety, Hamilton-Beck Depression, Weismann-Myers Automatic Thought, California Social Adjustment and Eliss-Pope Self-Esteem tests were used to evaluate the patients. Findings: The results of repeated measures one-way analysis of variance (ANOVA) showed decreased symptoms of social phobia, anxiety, and depression, change in automatic thought, and increased social adjustment and self-esteem levels among patients. The results also indicated the superiority of pharmacotherapy, cognitive-behavioral and combined therapies over placebo. Cognitive-behavioral and combined therapies were better than pharmacotherapy. However, the effectiveness of cognitive-behavioral and combined therapies had no significant differences. Conclusion: Generally, pharmacotherapy affects physical and mood symptoms, but cognitive-behavioral therapies mainly affect thoughts and phobia impulse and gradually other real life situations. Therefore, these methods of therapy are interdependent.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسن توزنده جانی | hassan touzande jani
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده ی علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور، نیشابور، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور (Islamic azad university of neyshabour)
محبوبه احمدپور | mahboobeh ahmadpour
کارشناس، گروه روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور، نیشابور، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور (Islamic azad university of neyshabour)
نشانی اینترنتی
http://jims.mui.ac.ir/index.php/jims/article/view/1365
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/103/article-103-318663.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات