این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 27 مهر 1404
مجله دانشکده پزشکی اصفهان
، جلد ۳۰، شماره ۱۸۸، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
تأثیر آموزش اصلاح سبک زندگی بر اضافه وزن دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی شهرستان ارومیه
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: تعداد زیادی از دانش آموزان دارای اضافه وزن در کشورهای جهان سوم به دلیل فقدان آموزش دچار عوارض جسمی و روانی می گردند. هدف از مطالعه ی حاضر تعیین تأثیر آموزش اصلاح سبک زندگی بر اضافه وزن دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهرستان ارومیه در سال 1390 بود. روش ها: در این پژوهش نیمه تجربی، 95 دانش آموز دارای شاخص توده ی بدنی (Body mass index یا BMI) بیشتر از 85 درصد وارد مطالعه شدند. ابتدا سبک زندگی و BMI هر دانش آموز محاسبه و سپس سبک صحیح زندگی در 6 جلسه 1 ساعته به مدت یک ماه به دانش آموزان، آموزش داده شد. بعد از دوره ی آموزش سه ماه نیز دانش آموزان در مورد پی گیری اصلاحات سبک زندگی آموزش داده شدند. در نهایت، پس از 4 ماه BMI به طور مجدد بررسی شد. خصوصیات دموگرافیک و سبک زندگی با استفاده از یک پرسشنامه ی ترکیبی جمع آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های Wilcoxon و Paired-t انجام شد. یافته ها: میانگین نمره ی سبک زندگی قبل از آموزش 3/17 ± 2/46 و بعد از آموزش 6/13 ± 3/56 بود (001/0 > P). همچنین، میانگین صدک BMI قبل از مداخله 6/4 ± 8/92 بود و چهار ماه بعد به 4/3 ± 5/90 رسید (001/0 > P). نتیجه گیری: آموزش سبک صحیح زندگی به دانش آموزان دارای اضافه وزن مقطع ابتدایی سبب بهبود سبک زندگی کلی و کاهش وزن آنان گردید. بنابراین، استفاده از چنین مداخلاتی برای پیشگیری از عوارض افزایش وزن در کودکان توصیه می شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Efficacy of A Lifestyle Modification Course in Overweight Female Elementary School Students in Urmia, Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Large numbers of overweight students live in the third world countries. They are confronted with physical and psychological incidences due to lack of education. Getting enough education would thus enable such students to control their weight and restart their daily activities. They would consequently be less influenced by complications resulting from the overweight phenomenon. The aim of this study was to determine the effects of a lifestyle adjustment course on overweight female elementary school students in Urmia (Iran) during 2011. Methods: In a quasi-experimental study, 95 students with body mass index (BMI) > 85% were included. Demographic and lifestyle characteristics of the subjects were collected through questionnaires. A lifestyle modification course, including 6 1-hour sessions in 1 month, was then held for the students. The participants were evaluated during the course and 3 months after the last session. Paired t-test and Wilcoxon test were used to analyze the collected data. Findings: Our results showed of the efficacy of the lifestyle modification course to be moderate. The mean lifestyle score changed from 46.2 ± 17.3 before the course to 56.3 ± 13.6 after the educational intervention. According to Wilcoxon test, the difference between the two values was significant (P = 0.001). In addition, BMI decreased from 92.8 ± 4.6% before the course to 90.5 ± 3.4% after it. Paired t-test showed examined significant difference between these two values (P = 0.001). Conclusion: The performed lifestyle modification course improved the lifestyle of elementary school students and reduced their weight. Similar educational interventions are thus suggested to prevent obesity-related complications.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
رابعه رحیمی | rabea rahimi
کارشناس ارشد، عضو هیأت علمی، گروه پرستاری، دانشکده ی پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب، بناب، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی بناب (Islamic azad university of bonab)
محمد فشارکی | mohammad fesharaki
دانشیار، گروه پرستاری، دانشکده ی پرستاری مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران پزشکی، تهران، ایران
محمد صاحب الزمانی | mohammad saheb sahebolzamani
استادیار، گروه پرستاری، دانشکده ی پرستاری مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران پزشکی، تهران، ایران
آزاد رحمانی | azad rahmani
دانشجوی دکتری، گروه پرستاری، دانشکده ی پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jims.mui.ac.ir/index.php/jims/article/view/449
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/103/article-103-318505.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات