این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشکده پزشکی اصفهان، جلد ۳۰، شماره ۱۹۰، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی چگونگی تدوین عناوین و محتوای برنامه‌های آموزش مداوم در ایران، موانع و چالش‌ها
چکیده فارسی مقاله مقدمه: امروزه آموزش مداوم در جهان به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر مورد توجه خاص سیاست گذاران بهداشتی قرار دارد. در کشور ما سیاست گذاری، تدوین استانداردها و اعتباربخشی به آموزش مداوم جامعه ی پزشکی به صورت یک قانون در نظام جمهوری اسلامی تصویب شده است. مطالعه ی حاضر به منظور شناخت چگونگی تدوین عناوین و محتوای کنگره های بازآموزی و بررسی چالش های آن طراحی شد. روش ها: مطالعه به صورت کیفی و از طریق مصاحبه ی عمیق فردی با طیف گسترده ای از دبیران، سخنرانان، کارشناسان دفتر آموزش مداوم انجام پذیرفت. در این طرح 6 دبیر، 20 سخنران و 3 نفر از کارشناسان دفتر آموزش مداوم وزارت بهداشت، شرکت داشتند. همه ی دبیران و سخنرانان عضو هیأت علمی بودند. یافته ها با روش تحلیل محتوا آنالیز گردید. یافته ها: در مجموع 4 گروه مشکلات در حوزه های محتوای برنامه ها، اعتباربخشی، برگزاری برنامه و ارزشیابی استخراج شد. نتیجه گیری: عدم بازنگری عناوین برنامه ها و ارایه ی آموزش به شیوه ی سنتی از مهم ترین چالش های این فرآیند می باشد. بنابراین پیشنهاد می گردد کمیته ی نیازسنجی آموزش مداوم در دانشگاه ها تشکیل شود، صدور مجوز ارایه ی برنامه ها بر اساس نتایج اعتباربخشی و مستندات نیازسنجی صورت گیرد، عناوین برنامه های مدون با همکاری انجمن های تخصصی مورد بازنگری قرار گیرد، روش ارایه ی برنامه ها از سخنرانی به روش تلفیقی شامل روش های آنلاین، خودآموزی، پانل، کارگاه، معرفی مورد تغییر کند، کمیته ی ارزشیابی برنامه ی آموزش مداوم در دانشگاه ها تشکیل شود و برای سخنرانان و دبیران برنامه ها امتیازاتی مانند امتیاز ارتقای تخصیص یابد و حمایت مالی از مجریان برنامه ها صورت گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش مداوم، ایران، مطالعه ی کیفی، چالش ها

عنوان انگلیسی Developing Titles and Contents of Continuing Education Programs in Iran: Barriers and Challenges
چکیده انگلیسی مقاله Background: As an inevitable necessity, continuing education has caught the attention of health policymakers worldwide. Policy making, setting standards, and accreditation of continuing medical education have been endorsed as a law in Iran. The current study aimed to identify how the titles and contents of continuing education conferences are prepared. It also tried to highlight the existing challenges in this field. Methods: The qualitative study was performed through in-depth interviews with a wide range of educators, lecturers, and experts of continuing education. Overall, 6 educators, 20 lecturers, and 3 experts of continuing education unit of the Iranian Ministry of Health participated in the study. All educators and lecturers were faculty members. The findings were examined using content analysis. Findings: On the whole, the following four domains were extracted: program contents, accreditation, holding programs, and evaluation domains. Conclusion: Not reviewing the titles of programs and employing traditional education techniques were the most important challenges of the process. Therefore, we suggest the establishment of "continuing education needs assessment committees" in universities. Licenses should be granted on the basis of accreditation and needs assessment results. The program titles should be reviewed by specialized councils. The mode of presentation should change from lecturing to combined methods of online tutorials, self-learning, panels, workshops, and case reports. "Continuing education evaluation committees" should be established in universities. Finally, lecturers and educators should be allocated points for promotion and program executives should be financially supported.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Education, Medical, Qualitative research, Barriers, Iran

نویسندگان مقاله لیلا حق جو | leila حق جو
پزشک عمومی، پژوهشگر، مرکز تحقیقات بهره برداری از دانش سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

سحرناز نجات | nedjat s
دانشیار، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکدهی بهداشت، مرکز تحقیقات بهره برداری از دانش سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

ژاله غلامی | gholami j
دانشجوی دکتری، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکدهی بهداشت، مرکز تحقیقات بهره برداری از دانش سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

مهدی نیلی احمدآبادی | mehdi nili ahmadabadi
استاد، گروه چشم، مرکز تحقیقات چشم، بیمارستان فارابی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: بیمارستان فارابی تهران

مهناز آشورخانی | ashoorkhani m
دانشجوی کارشناسی ارشد، مرکز تحقیقات بهره برداری از دانش سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

سیدرضا مجدزاده | majdzadeh r
استاد، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکدهی بهداشت، مرکز تحقیقات بهره برداری از دانش سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jims.mui.ac.ir/index.php/jims/article/view/1384
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/103/article-103-318496.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات