مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۲۳، شماره ۳، صفحات ۱۵۰-۱۶۳

عنوان فارسی اثربخشی درمان فراشناختی بر باورپذیری افکار و احساسات اضطرابی در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر: یک مطالعه نیمه‌تجربی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر دارای مشکلات روان‌شناختی می‌باشند و نیاز به مداخلات درمانی دارند. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان فراشناختی بر باورپذیری افکار و احساسات اضطرابی در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر انجام شد.
مواد و روش‌ها: این پژوهش نیمه­تجربی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه بیماران روان‌پزشکی سرپایی کلینیک روان‌درمانی بیمارستان زارع شهر ساری در پاییز سال 1402 بود که با روش نمونه‌گیری هدف­مند، تعداد 32 نفر انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه (16 نفره) آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش، 8 جلسه درمان فراشناختی دریافت نمودند و گروه گواه مداخله‌ای دریافت نکرد. جمع‌آوری داده‌ها با استفاده از مقیاس اختلال اضطراب فراگیر Spitzer و همکاران (2006) و پرسش‌نامه باورپذیری افکار و احساسات اضطرابی Herzberg و همکاران (2012) انجام شد. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد.
یافته‌ها: درمان فراشناختی بر باورپذیری افکار و احساسات اضطرابی در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر تأثیر معنی‌دار داشت (001/0>P). میانگین نمره باورپذیری افکار و احساسات اضطرابی در گروه آزمایش در پیش‌آزمون و پس‌آزمون به ترتیب 44/86 و 94/55 بود. این اثربخشی در ابعاد باورپذیری افکار و احساسات اضطرابی نیز مشاهده شد و اندازه اثر در کل ابزار 869/0 به دست آمد (001/0>P).
نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد درمان فراشناختی بر باورپذیری افکار و احساسات اضطرابی در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر مؤثر است. بنابراین، استفاده از این رویکرد با هدف کمک به بهبود سلامت روان این بیماران پیشنهاد می‌گردد.
واژه‌های کلیدی: اختلال اضطرابی، سلامت روان، اختلال هیجانی، پای­بندی به دارو






 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال اضطرابی، سلامت روان، اختلال هیجانی، پای‌بندی به دارو

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Metacognitive Therapy on Believability of Anxious Feelings and Thoughts in Patients with Generalized Anxiety Disorder: A Quasi-Experimental Study
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Patients with generalized anxiety disorder have psychological problems and require therapeutic interventions. The current study aimed to determine the effectiveness of metacognitive therapy on the the believability of anxious feelings and thoughts in patients with generalized anxiety disorder.
Materials and Methods: This study was a quasi-experimental pretest-posttest design with a control group. The statistical population included all outpatient psychiatric patients at the Zare Hospital Psychiatric Clinic in Sari in the fall 2023. Thirty-two individuals were selected using purposive sampling and randomly assigned into two experimental and control groups (16 individuals each). The experimental group received 8 sessions of metacognitive therapy, while the control group did not receive any intervention. Data collection was done using the Generalized Anxiety Disorder Scale by Spitzer et al. (2006) and the Believability of Anxious Feelings and Thoughts Questionnaire by Herzberg et al. (2012). Multivariate analysis of covariance were used for data analysis.
Results: Metacognitive therapy had a significant effect on the believability of anxious feelings and thoughts in patients with generalized anxiety disorder (p<0.001). The mean of believability of anxious feelings and thoughts scores in the experimental group were 86.44 and 55.94 in the pretest and posttest, respectively. This effectiveness was observed across all dimensions of believability of anxious feelings and thoughts with an effect size of 0.869 on the overall (p<0.001).
Conclusion: The results of this study indicate that metacognitive therapy is effective in improving the believability of anxious feelings and thoughts in patients with generalized anxiety disorder. Therefore, it is recommended this approach be used to enhance the mental health of these patients.
Keywords: Anxiety disorder, Mental health, Emotional disturbance, Medication adherence

Funding: This study did not have any funds.
Conflict of interest: None declared.
Ethical considerations: The Ethics Committee of Islamic Azad University of Sari approved the study (IR.IAU.SARI.REC.1402.207).
Authors’ Contributions:
- Conceptualization: Mobina khalilnezhadevati
- Methodology: Mobina khalilnezhadevati, Ghodratollah Abbasi
- Data collection: Mobina khalilnezhadevati, Ghodratollah Abbasi, Pezhman Hadinezhad
- Formal analysis: Ghodratollah Abbasi, Mobina khalilnezhadevati
- Supervision: Ghodratollah Abbasi
- Project administration: Ghodratollah Abbasi
- Writing - original draft: Mobina khalilnezhadevati, Ghodratollah Abbasi, Pezhman Hadinezhad
- Writing - review & editing: Mobina khalilnezhadevati, Ghodratollah Abbasi, Pezhman Hadinezhad
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Anxiety disorder, Mental health, Emotional disturbance, Medication adherence

نویسندگان مقاله مبینا خلیل نژاداواتی | Mobina khalilnezhadevati
Islamic Azad University, Sari branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری

قدرت اله عباسی | Ghodratollah Abbasi
Islamic Azad University, Sari branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری

پژمان هادی نژاد | Pezhman Hadinezhad
Mazandaran University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی مازندران


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-6686-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات