|
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۲۳، شماره ۳، صفحات ۱۰۵-۱۲۱
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم مغز از روی جمجمه و رواننمایشگری بر مهارتهای عصب روانشناختی نوجوانان دارای ضربههای مغزی خفیف: یک مطالعه نیمهتجربی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: شایعترین مشکلات ضربههای مغزی، اختلال در مهارتهای عصبروانشناختی میباشد. لذا از هدف این مطالعه مقایسه اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم مغز از روی جمجمه و رواننمایشگری بر مهارتهای عصب-روانشناختی نوجوانان دارای ضربههای مغزی خفیف بود. مواد و روشها: این مطالعه از نوع نیمهتجربی است. جامعه آماری کلیه نوجوانان آسیب مغزی استان اردبیل بودند که در سال 1401-1400 به بیمارستان فاطمی شهر اردبیل مراجعه کردند و در مقیاس کمای گلاسکو نمره 15-13 را دریافت نمودند. از جامعه آماری 45 نفر به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی به 3 گروه 15 نفره (گروه آزمایش 1 و 2 و گروه کنترل) تقسیم شدند. گروه آزمایش 1، تحت مداخله تحریک الکتریکی (10 جلسه 15 دقیقهای)، گروه آزمایش 2، تحت مداخله رواننمایشگری (13 جلسه 90 دقیقهای) قرار گرفتند و گروه کنترل، آموزشی دریافت نکردند. برای جمعآوری دادهها از آزمونهای عملکرد پیوسته، برج لندن و پرسشنامه حافظه گذشتهنگر و آیندهنگر Crawford و همکاران استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره تجزیهوتحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین شیوههای درمانی تفاوت آماری معنادار وجود دارد. جلسات تحریک الکتریکی توانست بر مؤلفههای توجه پایدار (پاسخ صحیح 961/4F=، 012/0=P و زمان پاسخ 398/2F=، 001/0=P)، آزمون برج لندن (خطا 518/6F=، 004/0=P) و ابعاد کارکرد حافظه (حافظه آیندهنگر 943/12F=، 001/0>P و حافظه گذشتهنگر 984/5=F، 005/0=P)، تأثیر مثبت داشته و باعث بهبود بدکارکردی شناختی شود. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر، استفاده از تحریک الکتریکی مغز به عنوان یک مداخله توانبخشی عصبی، جهت بهبود مهارتهای عصبروانشناختی نوجوانان دارای ضربههای مغزی خفیف پیشنهاد میشود. واژههای کلیدی: تحریک مغز، رواننمایشگری، عصبروانشناختی، ضربه مغزی خفیف |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تحریک مغز، رواننمایشگری، عصبروانشناختی، ضربه مغزی خفیف |
|
عنوان انگلیسی |
Comparison of the Effectiveness of Transcranial Direct Current Stimulation of the Brain from the Skull and Psychodrama on Neuropsychological Skills in Adolescents with Mild Traumatic Brain Injury: A Quasi-Experimental Study |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objectives: The most common problems of concussions are disorders of neuropsychological skills. Therefore, the aim of this study was to compare the effectiveness of direct electrical stimulation of the brain from the skull and psychodrama on the neuro-psychological skills of adolescents with mild concussions. Materials and Methods: In this quasi-experimental study, the statistical population was all teenagers with brain damage in Ardabil Province who referred to Fatemi Hospital in Ardabil City in 2021-2022 and received a score of 13-15 on the Glasgow Coma Scale (GCS). Forty five people were selected from this statistical population by convenience sampling method and were randomly divided into 3 groups of 15 people (experimental groups 1 and 2 and a control group). The experiment group 1 underwent electrical stimulation intervention (10 sessions of 15 minutes), the experiment group 2 underwent psychodrama intervention (13 sessions of 90 minutes), and the control group did not receive any training. Continuous Performance Test, Tower of London Test, and Crawford et al.'s Retrospective and Prospective Memory Questionnaire were used to collect data. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance (MANCOVA). Results: The findings showed that there was a statistically significant difference across the treatment methods. Electrical stimulation sessions were able to positively affect the components of sustained attention (correct response F=4.961, p=0.012 and response time F=2.398, p=0.001), Tower of London Test (errors F=6.518, p=0.004), and dimensions of memory functioning (prospective memory F=12.943, p<0.001 and retrospective memory F=5.984, p=0.005) and improve cognitive dysfunction. Conclusion: Based on the findings of the current study, the use of electrical stimulation of the brain as a neuro-rehabilitation intervention is recommended to improve the neuropsychological skills of adolescents with mild concussions. Keywords: Brain stimulation, Psychodrama, Neuropsychological, Mild traumatic brain injury Funding: This study was funded by University of Mohaghegh Ardabili Conflict of interest: None declared. Ethical considerations: The Ethics Committee of University of Mohaghegh Ardabili approved the study (IR.UMA.REC.1402.084) Authors’ contributions: Conceptualization: Akbar Atadokht, Leli Senobar Methodology: Akbar Atadokht, Leli Senobar Data collection: Leli Senobar Formal analysis: Nader Hajloo Supervision: Akbar Atadokht Project administration: Akbar Atadokht, Mohammad Narimani Writing - original draft: Leli Senobar Writing - review & editing: Akbar Atadokht, Leli Senobar |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Brain stimulation, Psychodrama, Neuropsychological, Mild traumatic brain injury |
|
نویسندگان مقاله |
لیلی صنوبر | Leli Senobar - گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی
اکبر عطادخت | Akbar Atadokht - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
محمد نریمانی | Mohammad Narimani - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
نادر حاجلو | Nader Hajloo - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-6643-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانپزشکی |
نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|