مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی، جلد ۸، شماره ۲۹، صفحات ۸۵-۱۰۸

عنوان فارسی مطالعه نقش رسانه‌ های داخلی در کاهش اثرات و پیامدهای جنگ نرم رسانه ای
چکیده فارسی مقاله این مقاله با هدف مطالعه نقش رسانه‌های داخلی در کاهش اثرات و پیامدهای جنگ نرم رسانه­ای انجام شده است. روش تحقیق ترکیبی شامل ‌روش‌های کیفی و کمی‌است. در بخش کیفی، جامعه آماری شامل اساتید حوزه علوم ارتباطات و رسانه و همچنین امنیت ملی در سطح دانشگاه­های شهر تهران و در بخش کمی‌شامل مدیران خبرگزاری­ها شامل ایرنا، ایسنا، فارس و تسنیم و ... و سردبیران و مدیران مسئول، دبیران سرویس‌ها و خبرنگاران با تجربه روزنامه‌های کثیرالانتشار در تهران بوده­اند. یافته­های کیفی پژوهش بیانگر آن است که بهره­گیری بهینه رسانه­های داخلی از مزیت استقرار در داخل کشور، اهمیت دادن بیشتر به تحلیل اخبار، توجه بیشتر به سبک زندگی در سطح رسانه­های داخلی و ... به عنوان راهبردهای مناسب جنگ نرم ‌رسانه‌ای ‌به‌شمار می­آیند. نتایج ‌به‌دست آمده از پژوهش کمی‌بیانگر آن است که بین عملکرد رسانه‌ها‌، فرصت‌های محیطی و تهدیدات محیطی و اتخاذ راهبرد مناسب در زمینه جنگ نرم ‌رسانه‌ای ارتباط معناداری وجود دارد.به عبارت دیگر‌، با بهبود عملکرد رسانه‌های داخلی و آگاهی و شناخت آنها از فرصت‌ها و تهدیدات محیطی‌، آنها راهبردهای مناسب‌‎تری در زمینه جنگ نرم ‌رسانه‌ای اتخاذ کرده‌اند و بالعکس.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رسانه، جنگ نرم رسانه‌ای، راهبرد، فرصت‌های محیطی، تهدیدات محیطی،

عنوان انگلیسی Study of the Role of Domestic Media in Reducing the Effects and Consequences of Soft Media War
چکیده انگلیسی مقاله این مقاله با هدف مطالعه نقش رسانه‌های داخلی در کاهش اثرات و پیامدهای جنگ نرم رسانه­ای انجام شده است. روش تحقیق ترکیبی شامل ‌روش‌های کیفی و کمی‌است. در بخش کیفی، جامعه آماری شامل اساتید حوزه علوم ارتباطات و رسانه و همچنین امنیت ملی در سطح دانشگاه­های شهر تهران و در بخش کمی‌شامل مدیران خبرگزاری­ها شامل ایرنا، ایسنا، فارس و تسنیم و ... و سردبیران و مدیران مسئول، دبیران سرویس‌ها و خبرنگاران با تجربه روزنامه‌های کثیرالانتشار در تهران بوده­اند. یافته­های کیفی پژوهش بیانگر آن است که بهره­گیری بهینه رسانه­های داخلی از مزیت استقرار در داخل کشور، اهمیت دادن بیشتر به تحلیل اخبار، توجه بیشتر به سبک زندگی در سطح رسانه­های داخلی و ... به عنوان راهبردهای مناسب جنگ نرم ‌رسانه‌ای ‌به‌شمار می­آیند. نتایج ‌به‌دست آمده از پژوهش کمی‌بیانگر آن است که بین عملکرد رسانه‌ها‌، فرصت‌های محیطی و تهدیدات محیطی و اتخاذ راهبرد مناسب در زمینه جنگ نرم ‌رسانه‌ای ارتباط معناداری وجود دارد.به عبارت دیگر‌، با بهبود عملکرد رسانه‌های داخلی و آگاهی و شناخت آنها از فرصت‌ها و تهدیدات محیطی‌، آنها راهبردهای مناسب‌‎تری در زمینه جنگ نرم ‌رسانه‌ای اتخاذ کرده‌اند و بالعکس.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله رسانه, جنگ نرم رسانه‌ای, راهبرد, فرصت‌های محیطی, تهدیدات محیطی

نویسندگان مقاله حسن عرفانی |
دانشجوی دانشگاه آزاد تهران مرکزی، نویسنده مسئول؛ رایانامه: erfani_h55@yahoo.com

حسن درزیان رستمی |
استایار گروه علوم ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

هادی جمشیدیان |
استایار دانشکده امنیت ملی، دانشگاه عالی دفاع ملی


نشانی اینترنتی https://issk.sndu.ac.ir/article_2956_91c3a021acdd04cc252a5a8db9497e88.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات