|
مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی، جلد ۸، شماره ۲۹، صفحات ۷-۳۲
|
|
|
عنوان فارسی |
شناسایی و رتبهبندی ابعاد و مؤلفههای ارزیابی خطمشی های آموزش عالی (با استفاده از روش تحلیل مضمون) |
|
چکیده فارسی مقاله |
امروزه کلیه کشورهای جهان در تلاش هستند تا نقش آموزش عالی را در توسعه ملی و ارتقاء دانش و فنّاوری موردتوجه قرار دهند. درواقع میتوان گفت یکی از پرارزشترین منابعی که جامعه برای پیشرفت و توسعه در اختیار دارد، آموزش است. آموزش عالی درواقع یکی از اثربخشترین سازوکارهای هر کشور برای مقابله با بزرگترین چالشهای قرن حاضر بهشمار میآید. هدف اصلی در این پژوهش شناسایی ابعاد و مؤلفهها برای ارزیابی خطمشیهای آموزش عالی بود. پژوهش حاضر یک پژوهش کاربردی - توسعهای و روش انجام آن آمیخته اکتشافی(کیفی و کمی) است که از راهبرد کیفی تحلیل مضمون برای تجزیهوتحلیل دادهها و احصاء عوامل و شاخصها و از روشهای کمی آماری برای رتبهبندی آنها استفادهشده است. دادهها از بررسی اسناد و ادبیات مرتبط و مصاحبههای عمیق نیمه ساختاریافته استخراج شد. مصاحبهها با 13 نفر از خبرگان حوزه آموزش عالی و خطمشیگذاری بهصورت هدفمند تا مرحله اشباع نظری انجام شد. برای اعتبارسنجی از سه رویه خود آزمون کدگذاری، کدگذاران مستقل و دریافت بازخور از مصاحبهشوندگان استفاده شد. برای تحلیل دادهها در سه مرحله استخراج مفاهیم صورت گرفت. براین اساس تعداد 8 کد رابطهای (مضمون فراگیر)، 26 کد تفسیری (مضمون سازما دهنده) و 105 کد توصیفی (مضمون پایه) مرتبط با ارزیابی خطمشیهای آموزش عالی شناسایی و استخراج و با استفاده از تحلیل واریانس فریدمن رتبهبندی شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که مؤلفههای "عوامل آموزشی و فرهنگی، عوامل قانونی و نهاد قانونی" ازجمله مهمترین مؤلفههای مؤثر در ارزیابی خطمشیهای آموزش عالی است و دراینبین عوامل آموزشی و فرهنگی دارای اولویت اول است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
خطمشیگذاری عمومی،
ارزیابی،
آموزش عالی،
سیاستهای کلی نظام،
تحلیل مضمون، |
|
عنوان انگلیسی |
Identifying and ranking the dimensions and components of the evaluation of higher education policies
(using thematic analysis method) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Today, all the countries of the world are trying to pay attention to the role of higher education in national development and promotion of knowledge and technology. In fact, it can be said that one of the most valuable resources that society has for progress and development is education. Higher education is actually one of the most effective mechanisms of any country to deal with the biggest challenges of this century. The main goal of this research was to identify dimensions and components for evaluating higher education policies. The current research is an applied-developmental research and its method is mixed exploratory (qualitative and quantitative), which uses the qualitative strategy of thematic analysis to analyze and analyze data and count factors and indicators, and quantitative statistical methods are used to rank them. The data were extracted from document review and related literature and in-depth semi-structured interviews. Interviews with 13 experts in the field of higher education and policy making were conducted in a targeted manner until the stage of theoretical saturation. For validation, three procedures of coding test itself, use of independent coders, and receiving feedback from the interviewees were used. For data analysis, concepts were extracted in three stages. Based on this, 8 relational codes (overarching theme), 26 interpretive codes (organizing theme) and 105 descriptive codes (basic theme) related to the evaluation of higher education policies were identified and extracted and ranked using Friedman variance analysis. The results of the research showed that the components of "educational and cultural factors, legal factors and legal institution" are among the most important effective components in the evaluation of higher education policies, and among them, educational and cultural factors have the first priority. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
خطمشیگذاری عمومی,
ارزیابی,
آموزش عالی,
سیاستهای کلی نظام,
تحلیل مضمون |
|
نویسندگان مقاله |
شاهرخ باویلی | دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری واحد قزوین دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
کرم الله دانشفرد | گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران؛ نویسنده مسئول؛ رایانامه: daneshfard@srbiau.ac.ir
داود آقامحمدی | گروه مدیریت علوم راهبردی، دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش ج.ا.ایران، تهران، ایران
علیرضا علی نژاد | گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع و مکانیک، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://issk.sndu.ac.ir/article_2953_e227c5395511e3f0d991f109991c35b1.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|