این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های سیاستگذاری و برنامه ریزی انرژی، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۱-۳۱

عنوان فارسی دیدگاه مصرف‌کنندگان انرژی در مورد موانع استفاده از صفحات فتوولتائیک و آبگرمکن‌های خورشیدی در ساختمان‌ها
چکیده فارسی مقاله
تقریباً 34 درصد از مصرف انرژی کل کشور و 24 درصد از انتشار دی­ اکسیدکربن متعلق به بخش ساختمان است. استفاده از تکنولوژی­ های مرتبط با انرژی­ های تجدیدپذیر همچون صفحات فتوولتائیک و آبگرمکن­ های خورشیدی، با نتایج بسیار مثبت همچون کاهش مصرف انرژی در بلند مدت و ایجاد محیطی سالم­تر و با کیفیت بهتر برای زندگی و کار، همراه است؛ اما موانع مختلف خصوصاً موانع رفتاری از بکارگیری آنها جلوگیری می ­کنند. در این پژوهش، به بررسی موانع و راهکارهای رفتاری موجود برای خرید صفحات فتوولتائیک و آبگرمکن ­های خورشیدی براساس نظر مصرف ­کنندگان، پرداخته شده است. برای تحقق این هدف از محتوای پرسشنامه تحقیق دیویدسون و دیگران استفاده شده است و 61 فروشنده از مغازه ­های میدان اول صادقیه تا میدان پونک تهران به این محتوا امتیاز داده ­اند. از مقیاس لیکرت هفت مرحله ­ای برای امتیازدهی استفاده شده است و بر اساس اندازه ­گیری پایایی همسانی درونی و تحلیل عاملی Q، موانع موجود تعیین شده ­اند. بر اساس فراوانی پاسخ­ دهندگان و محتواها، دیدگاه ­های مصرف ­کنندگان انرژی ساختمان، تعریف شده ­اندکه به آموزش، ایجاد انگیزه، تغییر سبک زندگی، اعتمادسازی و اطلاع ­رسانی در این زمینه اشاره دارند. یافته­ ها نشان داد افزایش آگاهی و تمایل افراد جامعه از طریق توسعه مفاد آموزشی، تبلیغات، اطلاع­ رسانی و حمایت دولت، باعث افزایش بکارگیری صفحات فتوولتائیک و آبگرمکن ­های خورشیدی  در ساختمان ­ها می ­شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله صفحات فتوولتائیک، آبگرمکن‌های خورشیدی، سبک زندگی، فرهنگ، آموزش

عنوان انگلیسی Energy consumers’ views on obstacles to using photovoltaic panels and solar water heaters in buildings
چکیده انگلیسی مقاله The construction industry is responsible for approximately 34% of the final energy consumption and generates nearly 24% of total greenhouse gas emissions. Integrating renewable energy technologies, such as photovoltaic panels and solar water heaters, offers several advantages, including long-term energy savings and enhanced living and working conditions. However, the adoption of these technologies is hindered by several behavioral barriers. Therefore, this study aims to investigate the purchase of photovoltaic panels and solar water heaters, the related barriers, and solutions based on the categorization of building energy consumers. The data was collected in Tehran in 2022 from stores located between 1st Sadeghiyeh Square and Poonak Square using the Davidson et al. questionnaire. Sixty-one sellers responded to the questionnaire, and all items were measured on a 7-point Likert scale. A Scree plot and rotated component matrix resulted in identifying the main barriers that reflect critical perspectives in this field, including the lack of education, the lack of motivation, fear/resistance to change, the lack of confidence, and the lack of information. The study results demonstrate that enhancing occupant awareness about the barriers to energy-efficient buildings and solutions to them through education programs, providing relevant information, and government support can promote the purchase of photovoltaic panels and solar water heaters.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Photovoltaic Panels, Solar Water Heaters, Lifestyle, Culture, Education

نویسندگان مقاله محمد کاظمی | Mohammad Kazemi
Department of Architecture and Urban Planning, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

عالیه کاظمی | Aliyeh Kazemi
Professor of Industrial Management, University of Tehran, Tehran, Iran
استاد مدیریت صنعتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://epprjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1168-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات