این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 3 مهر 1404
المپیک نوین
، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۶۵-۷۶
عنوان فارسی
مطالعه کیفی حضور رشته ورزشی الکترونیک فرمول ۱ در بازیهای المپیک
چکیده فارسی مقاله
مسابقات موتوراسپورت (پلی استیشن) سری مجازی المپیک در کنار شبیه ساز فرمول 1 رویدادی جذاب برای علاقه مندان ورزش های موتوری و المترونیک است تا جایی که توماس باخ رییس کنونی کمیته بینالمللی المپیک از ورزش های الکترونیک به عنوان ابزاری موثر در ترویج و پیشبرد اهداف المپیزم یاد کرد و ورزشهای الکترونیک برای دومین بار در برنامه بازیهای المپیک 2026 جوانان داکار (سنگال) قرار دارد. هدف از پژوهش حاضر در وهله اول بررسی ورزشهای موتوری و در ادامه مطالعه جایگاه ورزش الکترونیک فرمول 1 (سیم فرمول 1) (شبیهساز فرمول 1) به عنوان رشته ورزشی نوظهور در بازیهای المپیک بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کیفی از نوع تحلیل محتوا که با مطالعه 36 اثر مطالعاتی از وبسایت های لاتین و فارسی در این حوزه بود؛ یافتههای پژوهش نشان داد شبیه سازهای بازی تاثیری مستقیم بر شبیه سازهای مسابقه داشته که این بخش قسمت کلیدی اکوسیستم بازاریابی سیم فرمول 1 است؛ ده شرکت برتر مرسدس، آلپاین، هاش، آستون مارتین، ویلیامز، مک لارن، ردبول، فراری، کیک اف اون و آلفاتوری در این مسابقات تیمداری می-کنند. یافتههای پژوهش حاضر نشان داد با توجه به حضور روزافزون کودکان، نوجوانان و جوانان به سوی این رشته ورزشی و گردش مالی 1/1 میلیارد دلاری کنسول شبیهساز فرمول 1 در عرصه جهانی نیاز است تا ضمن تقویت فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی در ایران و انجمن ورزشهای الکترونیک در کشور از تجربیات جهانی سایر کشورها برای تدوین لیگی مدون و منظم برای کشف استعدادهای این رشته پرطرفدار اقدام نمود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فدراسیون جهانی اتومبیلرانی،رویدادهای ورزشی،بازیهای ویدیویی،شبیه ساز فرمول 1،
عنوان انگلیسی
Simulator Formula 1 & Olympic Games: Qualitative Approach
چکیده انگلیسی مقاله
Olympic Motorsport E Series & F1 Simulator Games are the two virtual competitions that immerse fans to interact the motorsports world; IOC president Thomas Bach said an Olympic Esports Games could be added for 2025 or 2026. The purpose of the current research was to investigate motor sports in the first stage and then to study the place of Formula 1 simulator games (Formula 1 SIM) as an emerging sport in the Olympic Games.
The present study was qualitative based on Clark & Braun (2006) content analysis theory; by studying 36 researches about SIM Formula 1 & Motorsport E-series, the findings showed that decreasing the number of drivers in motorsport (3.6 % between 2019-2024) beside the attractiveness of virtual games for new generations; Top ten companies including Mercedes, Alpine, Hush, Aston Martin, Williams, McLaren, Red Bull, Ferrari, Kick-On and Alfatori have teams in Motorsport E Series. Due to the increasing number of kids, teenagers and young people towards E sports and 1.1 billion dollars financial turnover of SIM, there is a necessity to strength the MAFIRI (Motor & Automobile Federation of Iran).
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
فدراسیون جهانی اتومبیلرانی,رویدادهای ورزشی,بازیهای ویدیویی,شبیه ساز فرمول 1
نویسندگان مقاله
مهدی شریعتی فیض ابادی |
عضو هیات علمی گروه علوم انسانی،دانشگاه فنی و حرفه ای استان تهران، ایران
مازیار ناظمی |
عضو هیات علمی دانشگاه جامع علمی کاربردی، رییس فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی
نشانی اینترنتی
https://www.olympic-journal.ir/article_199097_e6682f6443eb3fb5104d50c46110ad3f.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات