این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 31 شهریور 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۲۳، شماره ۲، صفحات ۱۴۹-۱۷۷
عنوان فارسی
بازنمایی فرایند سنجش استعداد در هدایت تحصیلی دانشآموزان؛ یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر بازنمایی فرایند سنجش استعداد در هدایت تحصیلی دانشآموزان بود. رویکرد پژوهش کیفی و روش پژوهش از نوع دادهبنیاد بود. بهاینمنظور، دوازده نفر از متخصصان حوزۀ سنجش استعداد و هدایت تحصیلی دارای مدرک دکتری علومتربیتی و روانشناسی با روش نمونهگیری هدفمند و با استفاده از مصاحبۀ عمیق مطالعه شدند. دادهها پس از جمعآوری و ثبت و کدگذاری، در قالب مقولههای اصلی دستهبندی شدند و ازطریق فنون کدگذاری کوربین و اشتراس، کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی تحلیل شدند. براساس نتایج بهدستآمده، سنجش استعداد بهمنزلۀ مقولۀ هستهای انتخاب شد. شرایط علّی عبارت بود از: شناسایی ابعاد سنجش/ عوامل (فردی ـ اجتماعی و روانی) و مهارتها و تجارب. بافت و موقعیت سنجش بهمنزلۀ شرایط زمینهای و سنجش مستمر استعداد بهمنزلۀ شرایط واسطهای انتخاب شدند. راهبردهای استفادهشده ابزارهای شناسایی بودند که عبارت بودند از: مشاهده، مصاحبه، نظر متخصصان، نظر معلمان، خوداظهاری، نظر اولیا، آزمونها، سنجههای فیزیکی، سنجش موقعیتی، سنجش همسالان و نمونهکارهای فرد. درنهایت، عملکرد موفقیتآمیز و احساس رضایتمندی پیامد این الگو معرفی شدند. با توجه به اینکه سنجش استعداد یکی از عوامل مهم هدایت تحصیلی است و صرفاً با تأکید بر آزمونها، شناخت دقیقی از افراد حاصل نمیکند، پیشنهاد میشود سیاستگذاران نظام آموزشی برای تقویت و بهسازی فرایند هدایت تحصیلی، استفاده از سنجش فرایندی، سنجش موقعیتی و ابزارهای متنوع را در دستور کار خود قرار دهند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سنجش استعداد،هدایت تحصیلی،دادهبنیاد،سنجش موقعیتی،
عنوان انگلیسی
Representing the process of aptitude assessment in the academic guidance of students: A qualitative study
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of the current research was to represent the process of aptitude assessment in the academic guidance of students. It was a qualitative study with grounded theory design. For this purpose, 12 experts in the field of aptitude assessment and academic guidance with doctorate degrees in educational sciences and psychology were studied with the purposeful sampling method and using in-depth interview. After collecting, recording and coding, the data were categorized into main categories and they were analyzed using Corbin and Strauss coding techniques, open coding, axial coding and selective coding. Based on the obtained results, aptitude assessment was chosen as the core category. The causal conditions were: identification of assessment dimensions/factors (individual-social and psychological) and skills and experiences. The context and situation of assessment were chosen as the background conditions and the continuous assessment of aptitude was chosen as the mediating condition. The strategies used, were identification tools, including: observation, interview, experts' opinion, teachers' opinion, self-expression, parents' opinion, tests, physical measurements, situational assessment, peer assessment and individual work portfolios. Finally, successful performance and feeling of satisfaction were introduced as the result of this model. Due to the fact that aptitude assessment is one of the important and vital factors of academic guidance, and merely emphasizing the tests does not provide accurate knowledge of people, it is suggested that the policy makers of the educational system put the use of process assessment, situational assessment and various tools in their agenda in order to strengthen and improve the academic guidance process.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سنجش استعداد,هدایت تحصیلی,دادهبنیاد,سنجش موقعیتی
نویسندگان مقاله
مجید شهسواری |
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
جواد مصرآبادی |
استاد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
رامین حبیبی کلیبر |
استاد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
ابوالفضل فرید |
دانشیار روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
نشانی اینترنتی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_199595_a8031325ef860d569fd1e590cb878501.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات