|
نوآوری های آموزشی، جلد ۲۳، شماره ۲، صفحات ۱۱۷-۱۴۷
|
|
|
عنوان فارسی |
ارزیابی عوامل مؤثر چابکی یادگیری در یادگیری الکترونیکی |
|
چکیده فارسی مقاله |
چابکی یادگیری مفهومی امیدبخش در دنیای آموزش است که مجموعهای از رفتارهای تعریفشده در جهت یادگیری دقیق، سریع و هدفمند را دربر میگیرد. در مدارس ایران، به این مجموعهرفتارها کمتر توجه شده است؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف ارزیابی عوامل مؤثر چابکی یادگیری در یادگیری الکترونیکی انجام شده است. پژوهش حاضر از بعد هدف، کاربردی و براساس گردآوری دادهها به شیوۀ کیفی و با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شد. گردآوری دادهها و استخراج مضامین با استفاده از مصاحبۀ نیمهساختاریافته با خبرگان آگاه در این حوزه انجام شد. مشارکتکنندگان با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و معیار اشباع نظری انتخاب شدند. یافتهها نشان دادند 60 مضمون پایه و 15مضمون اصلی بر چابکی یادگیری در یادگیری الکترونیکی مؤثر است. این مضامین شامل چابکی محیطی، پشتیبانی آموزشی، برنامههای نوآورانه، چابکی آموزشی، سازمان چابک، یادگیری مشارکتی، هدفمندی آموزشی، جهتداربودن آموزش و... است. بهمنظور تحقق چابکی یادگیری در آموزش الکترونیک باید شرایطی فراهم شود که برنامهها در راستای جهتداربودن آموزش و هدفمندی اجرا شوند. یافتهها نشان دادند ارتباط بین تمامی مؤلفهها معنادار بوده (0/05
|
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
چابکی یادگیری،چابکی،یادگیری،یادگیری الکترونیک، |
|
عنوان انگلیسی |
Evaluating factors influential on learning agility in e-learning |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Learning agility is a promising concept in the world of education, which includes a set of defined behaviors for accurate, fast and purposeful learning. Yet, it has received little attention in Iranian schools, therefore, the present study aimed at evaluating the factors influential on the learning agility in electronic learning (e-learning). In terms of purpose, it was applied research, and in terms of data collection, it was a qualitative study with thematic analysis design. Data collection and theme extraction were done using semi-structured interviews with knowledgeable experts in this field. Participants were selected using purposive sampling method, and the theoretical saturation criterion. Findings showed that 60 basic themes and 15 main themes of learning agility are influential on e-learning. These themes include environmental agility, educational support, innovative programs, educational agility, agile organization, cooperative learning, educational purposefulness, educational orientation...etc. In order to achieve the learning agility in the electronic education, conditions must be provided, so that the programs would be run in line with the educational orientation and purposefulness. Findings showed that the relationship among all the components was significant (p<0. 05) and the strength of the relationship (except for the two cases that have an average strength of the relationship) was strong to very strong in the rest of the cases. The two items that were weaker than the rest of the components include educational support, knowledge and information. Since the path coefficient of all the components is more than 0. 50 and the relationship among them is significant (p<0. 05); therefore, it can be concluded that the model of learning agility in e-learning has sufficient validity in fitting the data. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
چابکی یادگیری,چابکی,یادگیری,یادگیری الکترونیک |
|
نویسندگان مقاله |
مستانه سلیمی | دانشجو دکتری برنامهریزی درسی دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب، ایران
زهرا طالب | استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، ایران
عصمت مسعودی ندوشن | استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://noavaryedu.oerp.ir/article_189673_f019ce4338e298ef8e4b1011d6597d7d.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|