|
نوآوری های آموزشی، جلد ۲۳، شماره ۲، صفحات ۹۹-۱۱۶
|
|
|
عنوان فارسی |
ادراکات معلمان زبان انگلیسی از اشکالات اصلاحات مبتنیبر رویکرد ارتباطی در برنامۀ درسی زبان انگلیسی ایران: علل و راهحلها |
|
چکیده فارسی مقاله |
اگرچه مطالعاتی دربارۀ مسائل اصلی آموزش زبان در ایران انجام شده است؛ اما هنوز مطالعهای کیفی در مقیاس بزرگ، بهویژه با توجه به برنامۀ درسی جدید زبان انگلیسی، لازم است. ازاینرو، پژوهش حاضر بر آن است تا کشف کند که معلمان زبان انگلیسی با چه مشکلات چالشبرانگیزی در کلاسهای خود مواجه میشوند و چه راهحلهایی برای این چالشها پیشنهاد میشود. دادهها ازطریق پرسشنامۀ باز مکتوب و مصاحبههای نیمهساختاریافته با 169 معلم ایرانی زبان انگلیسی جمعآوری و از طریق نرمافزار MAXQDA (نسخۀ 2022) تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها نشان دادند: 1) دوگانگی سیاستگذاران در برابر زبان انگلیسی، فرسودگی معلمان، کمبود امکانات در مدارس، کمبود ابزار کمکآموزشی و دانشآموزان بیانگیزه، علل اصلی شکاف بین برنامهریزی و اجرای برنامۀ درسی زبان انگلیسی در ایران بودند؛ 2) کاهش سن شروع آموزش زبان انگلیسی، حل مسائل مالی معلمان، و امتحانات مبتنیبر رویکرد ارتباطی بیشترین راهحل برای این شکاف بودند. سپس یافتهها در حوزۀ آموزش زبان انگلیسی بررسی و برخی دلالتهای آموزشی نیز پیشنهاد شد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
برنامۀ درسی زبان انگلیسی،چالشهای زبان انگلیسی،اصلاحات مبتنیبر رویکرد ارتباطی،راهحلها، |
|
عنوان انگلیسی |
Iranian EFL teachers' perceptions of EFL curriculum’s CLT-based reform drawbacks: Causes and solutions |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Although some studies have been done on major issues of foreign language teaching in Iran, a large-scale qualitative study is still required to be done particularly with regard to the newly introduced English as a Foreign Language (EFL) curriculum. Therefore, the present study aimed to discover what challenging problems, in-service English teachers encounter in EFL classes and what solutions to these challenges can be suggested based on 169 Iranian EFL teachers' opinions. Data were collected through a written, open-ended questionnaire and semi-structured interviews, and they were thematically analyzed using MAXQDA (Version 2022). Findings revealed that (1) policy makers' ambivalence towards English Language Teaching (ELT), teacher burnout, lack of facilities in schools, lack of teaching aids, and unmotivated students were the main reasons behind the gap between planning and practice of EFL curriculum in Iran; and (2) lowering the starting age of ELT, solving teachers' financial issues, and CLT-based examinations were the most frequently brought up solutions to this gap. Findings were discussed in the area of EFL teaching and some pedagogical implications were also proposed. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
برنامۀ درسی زبان انگلیسی,چالشهای زبان انگلیسی,اصلاحات مبتنیبر رویکرد ارتباطی,راهحلها |
|
نویسندگان مقاله |
رضوان حکیم زاده | دانشیار دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، گروه مطالعات برنامۀ درسی و آموزش
حمیدرضا ایرجی | دانشجوی دکتری دانشگاه تهران
حسن ملکی | استاد دانشگاه علامه طباطبایی
محمد جوادی پور | دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://noavaryedu.oerp.ir/article_199594_779c7c17a55fc1a257d5683db485a041.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|