نوآوری های آموزشی، جلد ۲۳، شماره ۲، صفحات ۸۳-۹۷

عنوان فارسی ارائۀ راهکارهای تسهیل‌کنندۀ مشارکت دانش‌آموزان در فعالیت‌های پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف ارائۀ راهکارهای تسهیل‌کنندۀ مشارکت دانش‌آ‌موزان در فعالیت‌های پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی استان سمنان در سال تحصیلی 1400-1401 انجام شده است. روش پژوهش توصیفی‌پیمایشی است. جامعۀ آماری را کلیه دانش‌آموزان مدارس دولتی متوسطه در دوره‌های اول و دوم نظری استان سمنان تشکیل داده است. برمبنای جدول مورگان، حجم نمونه تعیین شد و با استفاده از روش تصادفیِ طبقه‌ای 380 دانش‌آموز انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامۀ محقق‌ساخته است. سنجش روایی صوری و محتوایی پرسش‌نامه را اساتید راهنما و مشاور تأیید کردند. همچنین، روایی سازۀ آن با روش تحلیل عاملی اکتشافی ارزیابی شد. پایایی پرسش‌نامه‌ با روش آلفای کرونباخ به مقدار 0.961 محاسبه شد و داده‌های حاصل از پرسش‌نامه‌ با روش الگو‌سازی معادلات ساختاری تحلیل شد. نتایج تجزیه‌وتحلیل داده‌های حاصل از پرسش‌نامه‌، راهکارهای تسهیل‌کنندۀ مشارکت دانش‌آموزان در پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی استان سمنان را در پنج محور اصلی ارائه می‌کند: عوامل فردی، ویژگی‌های معلم، عوامل خانوادگی، عوامل مدرسه‌ای و عملکرد پژوهش‌سرای دانش‌آموزی. همچنین وضعیت موجود مشارکت دانش‌آموزان را خوب نشان می‌دهد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی،راهکارهای تسهیل‌کننده،مشارکت دانش‌آموزان،استان سمنان،

عنوان انگلیسی Providing solutions to facilitate the participation of students in the activities of student research centers
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this research was to provide solutions to facilitate the participation of students in the activities of the student research centers of Semnān province in the academic year of 2021-2022. It was  a descriptive-survey study, and its research population included all 1st and 2nd cycle public secondary school students of Semnān province. The sample size was determined using Morgan's table and 380 students were selected using stratified random sampling method. The research tool was a researcher-made questionnaire. To measure the face and content validity of the questionnaire, the approval of the supervisors and advisors was used, and its construct validity was evaluated with the exploratory factor analysis method. The reliability of the questionnaire was calculated with Cronbach's alpha method as 0.961 and the structural equation modeling method was used to analyze the questionnaire data. The analysis of data obtained from the questionnaire provides solutions to facilitate the participation of students in the student research centers of Semnān province in the 5 main categories of "individual factors", "teacher characteristics", "family factors", "school factors" and "the performance of the student research center". It also indicates that the current status of students’ participation is "good".
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی,راهکارهای تسهیل‌کننده,مشارکت دانش‌آموزان,استان سمنان

نویسندگان مقاله فاطمه خالوندی |
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران

فاطمه ابوالی |
معلم / وزارت آموزش و پرورش

فخرالسادات نصیری ولیک بنی |
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران


نشانی اینترنتی https://noavaryedu.oerp.ir/article_199593_5b3b0b6702d40f77f740d280ff075fdc.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات