این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 22 مهر 1404
مجله دانشکده پزشکی اصفهان
، جلد ۳۱، شماره ۲۶۴، صفحات ۲۰۰۵-۲۰۲۲
عنوان فارسی
چه دلایلی برای انتخاب حرفهی روانپزشکی وجود دارد؟ همهپرسی ۲۷۷ دستیار و متخصص روانپزشکی ایرانی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: از شواهد امر چنین بر می آید که دانش آموختگان پزشکی در غرب علاقه ی چندانی به ادامه ی تحصیل در رشته ی روان پزشکی ندارند. در این زمینه، برای دانش آموختگان ایرانی مطالعه ی مستندی یافت نشد. هدف اصلی این مطالعه، دستیابی به دلایل متقنی است که دستیاران روان پزشکی و دانش آموختگان این رشته، یعنی روان پزشکان را به انتخاب این حرفه ی تخصصی سوق داده است. روش ها: جامعه ی پژوهش در این مطالعه ی مقطعی- توصیفی، 1183 دانش آموخته ی رشته ی روان پزشکی و دستیاران کل کشور در سال 1391 بودند. یک پرسش نامه ی 65 سؤالی که در برگیرنده ی دلایل متعدد مربوط به چهار دوره ی زندگی حرفه ای شرکت کنندگان (قبل از ورود به رشته ی پزشکی، حین تحصیل، بعد از فراغت از تحصیل در پزشکی عمومی و در زمان انتخاب رشته) بود، بین آن ها توزیع گردید که 277 نفر پرسش نامه های کامل شده را مرجوع نمودند. داده های خام به کمک نرم افزار SPSS و اجرای آزمون های توصیفی، تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: میانگین سنی شرکت کنندگان در مطالعه 0/7 ± 3/39 سال و بالغ بر نیمی از آن ها (57 درصد) مرد بودند. بیش از 70 درصد شرکت کنندگان، متخصصین روان پزشکی بودند. تجارب و عوامل مربوط به دوران تحصیل پزشکی عمومی، بیشترین تأثیر را از نظر پاسخ دهندگان داشتند. متخصصان نسبت به دستیاران، این مرحله را بیشتر مؤثر دانستند که در این بین «اهمیت درمان بیماری های روانی در آینده» در دستیاران و «شخصیت و سلوک استادان و دستیاران روان پزشکی و رشته های مرتبط» در بین متخصصان بیشترین فراوانی را داشت. در بین متخصصان، عوامل مربوط به بعد از فراغت از تحصیل پزشکی عمومی تأثیر نسبی در انتخاب رشته داشت که در این میان گزینه ی «احساس مسؤولیت در قبال بیماران روانی» و در مورد دستیاران «شخصیت روان پزشکان و سایر دست اندر کاران» بیشترین فروانی را داشت. عوامل مؤثر حین انتخاب رشته، تفاوت معنی داری بین دستیاران و متخصصان داشت؛ دستیاران «سهولت نسبی و کشیک های کم استرس» و متخصصین «علاقه» را بیشترین علت ذکر کرده بودند. در زنان و مردان، تفاوت معنی دار در پاسخ ها مشاهده نشد. نتیجه گیری: طبق نتایج مطالعه ی حاضر، به نظر می رسد که دلایل شرکت کنندگان گاهی مشترک و در پاره ای زمینه ها متفاوت بود. این تفاوت ها، با توجه به تجارب متفاوت زندگی شرکت کنندگان در مطالعه، قابل توجیه است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
What Are the Reasons for Choosing Psychiatry as a Profession? A Survey of 277 Iranian Residents and Psychiatrists
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Lack of interest to undertake psychiatry as a specialization is well documented. This study was an endeavor to reveal the underlying factors encouraged a group of medical graduates in Iran to peruse their higher education in psychiatry. Methods: The study sample, 277 psychiatrists and residents randomly selected, filled up a paper-pencil questionnaire with 65 items pertaining to factors prior to medicine, during medical course, and after completion of medicine. Data were analyzed using SPSS.16 and running couple of analytical and descriptive tests. Findings: The mean age of studied samples was 39.3 ± 7.0 years and more than half of them were men (57%). Majority of the participants were full-fledged psychiatrists. Over all, the participants claimed that their encounters and experiences during medical course motivated them to turn into psychiatry. For majority of psychiatrists, “the need for treatment of psychiatric patients” and for residents “personality and manner of psychiatric teachers” left more influence on them. Among factors after graduation, “sense of responsibility towards psychiatric patients” and “personality and attitude of mental health personnel toward psychiatric patients” turned out as important factors for psychiatrists and residents, respectively. At the time of appearing for specialization exam, “interest” and “low stress during training” were equally important for both. Conclusion: Full-fledged psychiatrists and residents shared common interest in persuading psychiatry as a specialization. Their differences came from their personal experiences during their training course.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
غلامحسین احمدزاده | gholamhossein ahmadzadeh
دانشیار، مرکز تحقیقات علوم رفتاری و گروه روان پزشکی، دانشکده ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
غلامرضا قاسمی | gholamreza ghasemi
دانشیار، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
بهار پور روشنی | bahar pour roshani
دانشجوی پزشکی، دانشکده ی پزشکی و کمیته ی تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
پدرام خلیقی نژاد | pedram khalighi nejad
دانشجوی پزشکی، دانشکده ی پزشکی و کمیته ی تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
ندا مسجدی | neda masjedi
پزشک عمومی، دانشکده ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jims.mui.ac.ir/index.php/jims/article/view/2321
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/103/article-103-318095.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات