مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، جلد ۶۷، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی نوجوان‌محور بر خودتنظیمی هیجانی و همجوشی شناختی دانش‌آموزان دختر طلاق با طرحواره ناسازگار بریدگی و طرد
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی نوجوان‌محور بر خودتنظیمی هیجانی و همجوشی شناختی دانش‌آموزان دختر طلاق با طرحواره ناسازگار بریدگی و طرد انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی (با گروه آزمایش و گواه) با طرح سه مرحله‌ای (پیش‌آزمون- پس‌آزمون- پیگیری) و مرحله پیگیری 2 ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش‌آموزان طلاق با طرحواره ناسازگار بریدگی و طرد بود که در دوره اول و دوم متوسطه در سال تحصیلی 1401-1400 در آموزش و پرورش منطقه 2 شهر تهران مشغول به تحصیل بودند. در این پژوهش تعداد 35 دانش‌آموز دختر طلاق با طرحواره ناسازگار بریدگی و طرد با روش نمونه‌گیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب و با شیوه تصادفی در گروه‌های آزمایش و گواه جایدهی شدند (18 دانش‌آموز در گروه آزمایش و 17 دانش‌آموز در گروه گواه). دانش‌آموزان در گروه آزمایش آموزش ذهن‌آگاهی نوجوان‌محور را طی ده هفته در 10 جلسه 75 دقیقه‌ای دریافت نمودند. در این پژوهش از پرسشنامه خودتنظیمی هیجانی (گروس و جان، 2003)، پرسشنامه همجوشی شناختی (گیلاندرز و همکاران، 2014) و پرسشنامه طرحواره ناسازگار اولیه (یانگ، 1998) استفاده شد. داده‌های حاصل با تحلیل واریانس آمیخته با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS23 تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش ذهن‌آگاهی نوجوان‌محور بر خودتنظیمی هیجانی (0001>P؛ 46/0=Eta؛ 58/26=F) و همجوشی شناختی (0001>P؛ 55/0=Eta؛ 29/37=F) دانش‌آموزان دختر طلاق با طرحواره ناسازگار بریدگی و طرد تأثیر معنادار دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ذهن‌آگاهی نوجوان‌محور، خودتنظیمی هیجانی، همجوشی شناختی، طلاق، طرحواره ناسازگار بریدگی و طرد

عنوان انگلیسی Effectiveness of Adolescent Based Mindfulness Training on Emotional Self-Regulation and Cognitive Fusion of Divorced Female Students with Early maladaptive schema of Cut and Rejection
چکیده انگلیسی مقاله The present study was conducted to investigate the effectiveness of adolescent based mindfulness training on emotional self-regulation and cognitive fusion of divorced female students with early maladaptive schema of cut and rejection. the research method was semi experimental (with experimental and control groups) with three-stage design (pretest, posttest, follow-up) and two-month follow-up period. the statistical population of the research included divorced female students with early maladaptive schema of cut and rejection who were studying in the first and second period of high school in the academic year of 2020-2021 in Tehran's district 2 education. thirty five divorced female students with early maladaptive schema of cut and rejection were selected through purposive sampling method and were randomly accommodated into experimental and control groups (18 student in the experimental and 17 student in the control group). the students in the experimental group received ten seventy five-minute sessions of adolescent based mindfulness training during ten weeks. Emotional Self-Regulation Questionnaire (Gross and John, 2003), Cognitive Fusion Questionnaire (gillanders et al, 2014) and Early maladaptive schema Questionnaire (Young, 1998) were used in the present study. the data were analyzed through mixed anova via SPSS23 software. the results showed that adolescent based mindfulness training has significant effect on the emotional self-regulation (p<0001, eta=0.45, f=37.18) and cognitive fusion (p<0001, eta= 0.54, f=37.18) in the divorced female students with Early maladaptive schema of cut and rejection.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Adolescent based mindfulness training, emotional self-regulation, Cognitive fusion, early maladaptive schema, divirce

نویسندگان مقاله زهرا زندی | zahra zandi
Ma of Psychology, Bandar Abbas Branch, Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran.
کارشناسی ارشد روان شناسی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران.

امین رفیعی پور | amin rafieipour
Assistant Professor, Tehran Payam Noor University, Tehran, Iran.
استادیار دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی https://mjms.mums.ac.ir/article_24381.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات