مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، جلد ۶۷، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ارزیابی یادگیری دانشجویان مقطع کارشناسی بهداشت عمومی دانشکده بهداشت دردرس اصول اقدامات بهداشتی و شیوه‌های آموزش کمک‌های اولیه بر اساس ترجیح سبک یادگیری VARK
چکیده فارسی مقاله مقدمه: تفاوت‌های فردی در یادگیری، از جمله سبک‌های یادگیری دانشجویان، نقش مهمی در ارتقای کیفیت تدریس و یادگیری ایفا می‌کند. سبک‌های یادگیری به روش ترجیحی فرد برای درک، پردازش و ذخیره اطلاعات اشاره دارد. دانشجویان با سبک‌های یادگیری متفاوت، به روش‌های متمایزی یاد می‌گیرند و واکنش‌های متفاوتی به محرک‌های آموزشی نشان می‌دهند. مسئله مهم، ارتباط بین سبک یادگیری دانشجو و روش تدریس مورد علاقه اوست. این مطالعه بر اساس سبک یادگیری دانش‌آموزان به ارزیابی ﻣﻲﭘﺮﺩﺍﺯﺩ.روش‌ کار: این مطالعه توصیفی-تحلیلی با استفاده از پرسشنامه VARK ، از طریق روش نمونه‌گیری تصادفی ، به بررسی سبک یادگیری دانشجویان بهداشت عمومی از پایه اول تا هشتم پرداخت. داده‌ها با استفاده از نرم افزار آماری Spss21 و آمار توصیفی-تحلیلی تحلیل شدند.نتایج: 34/83% داﻧﺸﺠﻮیﺎن ﺗﮏ ﺳﺒﮑﯽ و 66/16% دو ﺳﺒﮑﯽ ﺑﻮدﻧﺪ. ﺳﺒﮏ یﺎدﮔﯿﺮی ﺗﺮﺟﯿﺤﯽ داﻧﺸﺠﻮیﺎن ﺗﮏ ﺳﺒﮑﯽ، ﺳﺒﮏ دیداری ﺑﺎ ﻓﺮاواﻧﯽ 50% و ﺳﺒﮏ ﺟﻨﺒﺸﯽ ﺣﺮﮐﺘﯽ ﺑﺎ ﻓﺮاواﻧﯽ 03/3%ﮐﻢﺗﺮیﻦ ﻣﯿﺰان ﻓﺮاواﻧﯽ را دارا ﺑﻮد. در ﺑﯿﻦ ﮐﻠﯿﻪ داﻧﺸﺠﻮیﺎن ﺳﺒﮏ یﺎدﮔﯿﺮی50% دیﺪاری؛ 85/34% ﺷﻨﯿﺪاری؛ 12/12% ﺧﻮاﻧﺪﻧﯽ-ﻧﻮﺷﺘﺎری و 03/3% جنبشی ﺣﺮﮐﺘﯽ ﺑﻮدﻧﺪ. در ﺑﻴﻦ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎﻧﻲ که بیش از یک سبک را ترجیح دادند، اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﺮﮐﯿﺐ دو ﺳﺒﻚ ﻳﺎدﮔﻴﺮی (VARK) ﺷﻨﯿﺪاری- ﺧﻮاﻧﺪنی و ﻧﻮﺷﺘنی و دیداری- شنیداری ﺑﯿﺶﺗﺮیﻦ درﺻﺪ را ﺑﻪ ﺧﻮد اﺧﺘﺼﺎص داد.نتیجه گیری: شناخت سبک‌های یادگیری دانشجویان به اساتید کمک می‌کند تا مؤثرترین روش‌های تدریس را انتخاب کنند. همسویی فعالیت های یادگیری با ترجیحات دانش آموزان می تواند به طور قابل توجهی روند یادگیری را بهبود بخشد و اثربخشی آموزش ها را افزایش دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سبک های یادگیری، روش های ﺗﺪﺭﻳﺲ، پرسشنامه وارک مدالیته، یادگیری، آموزش بهداشت عمومی

عنوان انگلیسی Evaluation of the learning of public health undergraduate students of the Faculty of Health in the course of the principles of health measures and first aid teaching methods based on the VARK learning style preference
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Individual differences in learning, including students' learning styles, play a crucial role in enhancing the quality of teaching and learning. Learning styles refer to the preferred way an individual perceives, processes, and stores information. Students with different learning styles learn in distinct ways and respond differently to educational stimuli.The problem is important between the student learning style and the teaching method they prefer. This study evaluates by student learning style. Methods: This descriptive-analytical study employed the VARK questionnaire to assess the learning styles of public health students from grades one to eight using a random sampling method. The collected data were analyzed using SPSS21 statistical software and descriptive-analytical statistics.Results: 34.83% of the students exhibited a single learning style preference. Among these, the most prevalent style was Visual (50%), with Kinesthetic (3.03%) being the least common.When considering all students, the distribution of learning styles was as follows, 50% of the view of the 50% visuality in the field; 34.85%; 12.12% of the kinetic and 3.03% kinetic. Among students with multiple learning style preferences, the most common combination was Auditory-Reading/Writing and Visual-Auditory.Conclusion: Understanding student learning styles helps faculty choose the most effective teaching methods. Aligning learning activities with student preferences can significantly improve the learning process and enhance the effectiveness of tutorials. However, the generalizability of these findings might be limited due to the sample size and the focus on a specific student population.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Learning Styles, Teaching methods, Vark Modality Questionnaire, Public Health Education

نویسندگان مقاله محمد حسین دلشاد | mohammad hossien delshad
0000-0002-3512-9010
2.گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران. 3. مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشگاه

سلیمان احمدی | soliman ahmadi
Professor of Medical education, Virtual School of Medical education and Managment, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Shahid Beheshti, Iran.
استاد، گروه آموزش پزشکی، دانشکده مجازی، آموزش پزشکی و مدیریت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، شهید بهشتی، ایران.

فاطمه پورحاجی | Fatemeh pourhaji
Department of Public Health, School of Health Health Sciences Research Center Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences
دانشکده بهداشت، عضو مرکز تحقیقات علوم بهداشتی ، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه ، ایران


نشانی اینترنتی https://mjms.mums.ac.ir/article_24373.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات