این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشکده پزشکی اصفهان، جلد ۳۲، شماره ۲۸۳، صفحات ۵۵۸-۵۶۸

عنوان فارسی تحلیل غیر خطی سیگنال مغزی کودکان مبتلا به نوشتار پریشی در حین و بعد از مهارت نوشتن جهت فهم بهتر عملکرد مغزی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: الکتروانسفالوگرام (EEG یا Electroencephalogram) بازتاب فعالیت الکتریکی مغز و از مهم ترین ابزارهای تشخیص بیماری های نورولوژیکی است. اختلال در نوشتن یا نوشتار پریشی یکی از این انواع ناتوانی های یادگیری است. ثبت EEG از کودکان دارای اختلال نوشتن، می تواند کمک شایانی به درک نحوه ی فعالیت الکتریکی مغز این کودکان نماید. پیش از این، مطالعاتی با روش های غیر خطی بر روی سیگنال EEG کودکان دارای ناتوانی یادگیری انجام شده است. روش ها: این مطالعه به بررسی فعالیت الکتریکی مغز کودکان نوشتار پریش در حالات نوشتن و استراحت به منظور درک بهتر نحوه ی فعالیت مغز، با استفاده از روش های آماری و تحلیل های غیر خطی پرداخت. الگوریتم ها شامل تخمین آنتروپی با روش رنی (Renyi) و تخمین طیف توان با روش Welch بود. یافته ها: مغز کودکان نوشتارپریش در حالت نوشتن، پیچیدگی بیشتری نسبت به حالت استراحت داشت که این به معنی وجود رفتار نامنظم بیشتر و در نتیجه، فعال شدن ناهمگام نورون های بیشتر در ناحیه ی مرکزی در حالت نوشتن است. نتایج تخمین طیف توان نیز نشان دهنده ی وجود نسبت های بالاتر Theta / Beta و Theta / Alpha در حالت نوشتن در این کودکان بود و نارسایی بیشتر مغز کودکان نوشتارپریش را در حالت نوشتن نسبت به استراحت نشان داد. نتیجه گیری: نوروفیدبک، به عنوان یکی از روش های نوین در درمان ناتوانی یادگیری جهت اصلاح فعالیت الکتریکی مغز کودکان نوشتار پریش پیشنهاد می شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Nonlinear Analysis of Electroencephalogram in Writing-Disabled Children for a Better Understanding of Brain Functions
چکیده انگلیسی مقاله Background: Electroencephalogram (EEG) shows the electrical activity of the brain and is one of the most important diagnostic tools for neurological diseases and disabilities. Dysgraphia is one of the most common learning disabilities occurs regardless of the ability to read and is not due to intellectual impairments. Nonlinear methods are used in recent studies to access the electroencephalogram in children with dysgraphia. Methods: In this study, nonlinear analysis of electroencephalogram in writing-disabled children for a better understanding of brain functions was done. The Renyi entropy estimation and Welch power spectrum estimation methods were used. Findings: Writing-disabled children's brains were more complex at the time of writing than the rest condition as a result of more erratic behavior and thus, more asynchronous activation of neurons in the central brain zone. There was a higher proportion of Theta/Beta and Theta/Alpha in writing mood showed more brain insufficiency in writing compared to the rest condition. Conclusion: Neurofeedback, as a new approach in the treatment of learning disabilities, is proposed to modify the electrical activity of the brain in writing-disabled children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محبوبه پرستار فیض آبادی | mahboobeh parastar feiz abadi
کارشناس ارشد، گروه مهندسی پزشکی، دانشکده ی فنی و مهندسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

محمدرضا یزدچی | mohammad reza yazdchi
استادیار، گروه مهندسی پزشکی، دانشکده ی فنی و مهندسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

مجید قشونی | majid ghoshooni
استادیار، گروه مهندسی پزشکی، دانشکده ی فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی مشهد (Islamic azad university of mashhad)

پیمان هاشمیان | peyman hashemian
استادیار، گروه روانپزشکی، دانشکده ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jims.mui.ac.ir/index.php/jims/article/view/2579
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/103/article-103-317993.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات