این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیق در علوم دندانپزشکی، جلد ۲۱، شماره ۲، صفحات ۱۴۹-۱۵۶

عنوان فارسی بررسی ویژگی های شخصیتی موثر بر سازگاری تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی
چکیده فارسی مقاله خلاصه:
سابقه و هدف: سازگاری بهتر و بالاتر دانشجویان با محیط دانشکده می تواند بر عملکرد تحصیلی  افراد و نهایتا پیشرفت تحصیلی آنها تاثیر به سزایی داشته باشد. هدف این تحقیق بررسی ویژگی های شخصیتی موثر بر سازگاری تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی در دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در سال 1401-1400 می باشد.
مواد و روش ها: این پژوهش توصیفی ، بر روی دانشجویانی که به صورت تصادفی انتخاب شدند، انجام شد. از دو پرسش نامه 1: سازگاری تحصیلی Anderson 2: مدل 6 عاملی HEXACO استفاده شد. پرسشنامه ها حاوی اطلاعات دموگرافیک متغیرهایی مانند (سن، جنس، سال تحصیلی، وضعیت تاهل) نیز بود. جهت بررسی ارتباط بین سازگاری تحصیلی و زیرگروه­های ویژگی های شخصیتی از آزمون کروسکال ـ والیس استفاده و نقش عوامل متغیر با آنالیز رگرسیون تعیین شد. تمامی محاسبات با استفاده از نرم افزار spss  ورژن 26 انجام شده است.
یافته ها: میانگین نمره  سازگاری تحصیلی در میان 250 دانشجوی شرکت کننده، 582/2 ± 3/34 بود. میانگین نمره ویژگیهای شخصیتی صداقت-فروتنی، هیجان پذیری، برون گرایی، خوشایندی، گشودگی به تجربه، وظیفه شناسی به ترتیب 97/11، 19/10، 49/13، 40/10، 55/13، 85/13 بدست آمد. بین زیر گروه های شخصیتی، برون گرایی و وظیفه شناسی با سازگاری رابطه مثبت و معنادار و بین زیرگروه های شخصیتی، هیجان پذیری و خوشایندی با سازگاری رابطه معکوس و معناداری وجود داشت (p<0.05).
نتیجه گیری: به نظر می رسد وضعیت سازگاری تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی در سطح مناسبی است. شخصیت های برون گرا و وظیفه شناس سازگاری تحصیلی بیشتری داشتند و شخصیت های هیجان پذیر و توافق پذیر سازگاری تحصیلی کمتری نشان دادند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله  سازگاری تحصیلی/ ویژگی های شخصیتی/دانشجوی دندانپزشکی/ پرسش نامه سازگاری تحصیلی Anderson/ پرسش نامه ویژگیهای شخصیتی HEXACO

عنوان انگلیسی Investigating personality traits affecting the academic adjustment of dental students
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim:  Better and higher adaptation of students to the college environment can have a significant impact on the academic performance of individuals and ultimately their academic progress. The purpose of this research is to investigate the personality traits that affect the academic adjustment of dental students in Tehran Islamic Azad University of Medical Sciences in 2021-2022.
Material and Methods: This descriptive research was conducted on randomly selected students. Two questionnaires were used: 1: Anderson academic adjustment 2: HEXACO 6-factor model. The questionnaires also contained demographic information such as (age, sex, year of education, marital status). Kruskal-Wallis test was used to investigate the relationship between academic adjustment and subgroups of personality traits, and the role of variable factors was determined by regression analysis. All calculations were done using SPSS software version 26.
Results: The average academic adjustment score among 250 participating students was 34.3 ± 2.582. The average score of honesty-humility, excitability, extroversion, pleasantness, openness to experience, and conscientiousness personality traits were obtained as 11.97, 10.19, 13.49, 10.40, 13.55, and 13.85 respectively. There was a positive and significant relationship between personality subgroups, extroversion and conscientiousness with compatibility, and between personality subgroups, excitability and agreeableness, there was an inverse and significant relationship with compatibility (p<0.05).
Conclusion: It seems, status of academic adjustment for dental students of Tehran Islamic
 Azad University was suitable Extraverted and dutiful had more academic adjustment and excited
and negotiable ones had less adjustments.


 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله academic adjustment/personality characteristics/dental student/Anderson academic adjustment questionnaire/HEXACO personality characteristics questionnaire

نویسندگان مقاله سوین السادات تقی نژاد | Sevin sadat taghinezhad
دندانپزشک عمومی

فاطمه شاهسواری | Fatemeh Shahsavari
Dept of Oral & Maxillofacial Pathology, Faculty of Dentistry, Tehran Medical Sciences, Islamic Azad University, Tehran, Iran
دندانپزشک عمومی

مریم جولهر | Maryam Jolehar
Dept of Oral & Maxillofacial Pathology, Faculty of Dentistry, Tehran Medical Sciences, Islamic Azad University, Tehran, Iran
گروه آسیب شناسی دهان، فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://jrds.ir/browse.php?a_code=A-10-1081-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش دندانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده مطالعه اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات