|
شیلات، جلد ۷۷، شماره ۲، صفحات ۱۵۷-۱۷۱
|
|
|
عنوان فارسی |
نقش آگاهی و شناخت زیستمحیطی صیادان محلی شهرستان آبادان در انجام صید مسئولانه |
|
چکیده فارسی مقاله |
با توجه به اهمیت و اثرگذاری اجتماعی حرفه صیادی در نوار ساحلی استان خوزستان، آموزش ملاحظات زیستمحیطی به صیادان محلی می تواند بهعنوان یکی از امنترین سرمایهگذاری ها در جهت حفظ ذخایر آبزیان و احیاء مجدد آنها تلقی گردد. تحقیق حاضر ضمن بررسی دیدگاه های صیادان نسبت به محیطزیست دریایی و صید مسئولانه، تغییرات در این رویکرد را در پی آموزش مورد بررسی قرار داده و نیازهای آموزشی را اولویتبندی نموده است. دوره های آموزشی براساس سرفصل های مصوب برگزار شدند و از گروه آموزش پذیران، پیش و پس از دوره، یک آزمون استاندارد گرفته شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ای محققساخت و مبتنی بر مدل بوریچ بود تا دو بعد «اهمیت موضوع» و «توانمندی در آن موضوع» را رتبه بندی کند. برای پیش بینی اثرات آموزش نسبت به ویژگی های فردی پاسخگویان از رگرسیون لجستیک استفاده شد. براساس نتایج، مهمترین اولویت های آموزشی برای صیادان شهرستان آبادان بهترتیب شامل آَشنایی با صید دورریز و روشهای کاهش آن (نیاز بوریچ= 8/17)، آشنایی با بهبود ابزارها و روش های صید (6/76) و زیستسنجی و کاربردهای آن (6/53) هستند. نمره شرکتکنندگان پس از دوره آموزشی (17/2±49/85) بهطور معنیداری بالاتر از نمره پیش از برگزاری دوره (9±34/5) برای همان افراد بوده است و مطابق یافته های ما، می توان امیدوار بود که انتقال دانش و فرهنگ زیستمحیطی از طریق آموزش مداوم و ترویج اطلاعات بتواند سبب ایجاد رویکرد زیستمحیطی در جامعه صیادی شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش محیطزیست،صید مسئولانه،مدل بوریچ،نیازسنجی آموزشی، |
|
عنوان انگلیسی |
The role of environmental knowledge and awareness of local fishermen in Abadan County in carrying out responsible fishing |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Considering the crucial role of occupational health and social influence in the coastal waters of Khuzestan province, imparting environmental awareness to local fishermen proves to be a wise investment for the conservation and rejuvenation of aquatic resources. In our upcoming study, we examine fishermen's perceptions of the marine environment and responsible fishing practices, track changes in their attitudes after training, and identify their priority areas for training. Training sessions were conducted on approved topics and participants were administered a standardized test before and after the course. A researcher-designed questionnaire was used for data collection, following the model and including two dimensions: "subject importance" and "competency in the subject". Logistic regression was used to predict training effects on respondents' characteristics. Results highlight key educational needs for Abadan's fishermen, including understanding bycatch and its mitigation methods (Borich's need = 8.17), improving fishing tools and techniques (6.76), and Biometry and its applications (6.53). After the training course, participants' scores significantly increased from 34.5±9 to 49.85±17.2. Our results suggest that continuous education and increased information dissemination can promote environmental awareness in the fishing community |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
آموزش محیطزیست,صید مسئولانه,مدل بوریچ,نیازسنجی آموزشی |
|
نویسندگان مقاله |
علی دانش مهر | دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه شیلات، دانشکدة منابع طبیعی دریا، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، خرمشهر، ایران
محمد خسروی زاده | استادیار گروه شیلات، دانشکدة منابع طبیعی دریا، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، خرمشهر، ایران
پرویز زارع | استادیار گروه تولید و بهرهبرداری، دانشکدة شیلات و محیطزیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران
نیما شیری | ادارة کل شیلات خوزستان، سازمان شیلات ایران، اهواز، ایران
نگین درخشش | ادارة کل شیلات خوزستان، سازمان شیلات ایران، اهواز، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://jfisheries.ut.ac.ir/article_97551_3ee3d129929f9a4562f18cfcdf21eda6.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|