آموزش علوم دریایی، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۲۰۳-۲۱۵

عنوان فارسی مدیریت دانش و توسعه حرفه ای کارکنان: تحلیل میانجیگری یادگیری سازمانی در دانشگاه افسری امام علی (ع)
چکیده فارسی مقاله توسعه حرفه‌ای کارکنان یک استراتژی بلندمدت برای توانمندسازی کارکنان و بهبود مزیت رقابتی سازمان‌ها است. هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر مدیریت دانش بر توسعه حرفه‌ای کارکنان با میانجیگری یادگیری سازمانی بوده است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، با توجه به نحوه گردآوری داده‌ها توصیفی- همبستگی مبتنی بر مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری مورد مطالعه کلیه کارکنان و اعضاء هیات علمی دانشگاه افسری امام علی (ع) به تعداد 600 نفر بود که به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، 234 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌های پژوهش پرسشنامه بود که پس ار تایید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار Spss26 و SmartPls3 انجام شد. نتایج حاکی از آن بود که مدیریت دانش بر توسعه حرفه‌ای کارکنان تاثیر مثبت و معناداری دارد (62/9=t و01/0P<) و یادگیری سازمانی نیز در این رابطه نقش میانجی دارد (75/8=t و01/0P<). تاثیر مدیریت دانش بر یادگیری سازمانی (87/27=t و01/0P<) و تاثیر یادگیری سازمانی بر توسعه حرفه‌ای کارکنان (45/10=t و01/0P<) نیز مورد تائید قرار گرفت. با توجه به یافته‌های پژوهش، مدیران دانشگاه‌ها و دانشکده‌های نظامی می‌توانند شرایط مدیریت دانش و یادگیری سازمانی را بهبود ببخشند تا زمینه توسعه حرفه‌ای کارکنان و اعضای هیات‌علمی را فراهم آورند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدیریت دانش، یادگیری سازمانی، توسعه حرفه‌ای کارکنان، دانشگاه افسری،

عنوان انگلیسی Knowledge management and professional development of employees: Mediation analysis of organizational learning in Imam Ali Officer University (AS)
چکیده انگلیسی مقاله Professional development of employees is a long-term strategy for empowering employees and improving the competitive advantage of organizations. The purpose of this research was to investigate the effect of knowledge management on the professional development of employees through the mediation of organizational learning. The current research is applied in terms of purpose and according to the method of data collection, it was descriptive-correlation based on structural equation modeling. The statistical population under study was all the employees and faculty members of Imam Ali Officer University (AS) in the number of 600 people, of which 234 people were selected as a sample by simple random sampling. The research data collection tool was a questionnaire, which was used after confirming the validity and reliability. Data analysis was done using Spss26 and SmartPls3 software. The results indicated that knowledge management has a positive and significant effect on the professional development of employees (t=9.62 & P<0.01) and organizational learning also plays a mediating role in this relationship (t=8.75 & P<0.01). The effect of knowledge management on organizational learning (t=27.87 & P<0.01) and the effect of organizational learning on the professional development of employees (t=10.45 & P<0.01) were also confirmed. According to the findings of the research, managers of universities and military colleges can improve the conditions of knowledge management and organizational learning in order to provide the professional development of employees and faculty members.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مدیریت دانش, یادگیری سازمانی, توسعه حرفه‌ای کارکنان, دانشگاه افسری

نویسندگان مقاله رضا یکدست |
مدرس دانشگاه افسری امام علی (ع)و دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی دانشگاه ارومیه

عزیزه پاشایی |
دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه.


نشانی اینترنتی http://rmt.iranjournals.ir/article_247946_fb82af33be0b332e53275ea61571bc43.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات