آموزش علوم دریایی، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۱۲۲-۱۳۵

عنوان فارسی شناسایی پیامدهای رهبری نوآورانه در سازمان‌ها با استفاده از رویکرد کیفی فراترکیب
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف تبیین پیامدهای رهبری نوآورانه در سازمان‌ها با استفاده از رویکرد کیفی فراترکیب انجام شده است. پژوهش حاضر در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش فراترکیب با رویکرد هفت مرحله‌ای سندلوسکی و باروسو (2007) انجام شد. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه تحقیقات و مطالعات فارسی و انگلیسی چاپ شده در حوزه رهبری نوآورانه در بین سال‌های 2000 تا 2022 می‌باشد. در این راستا، کلید واژه‌های مرتبط با هدف پژوهش مورد جستجو قرار گرفت و مقالات و اسناد بدست آمده با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و با توجه به معیارهای پذیرش مورد بررسی قرار گرفتند که در نهایت 20 مقاله که از معیارهای ورود به مطالعه برخوردار بودند با استفاده از روش کد‌گذاری سه مرحله ای (باز، محوری، انتخابی) ازطریق نرم‌افزار MaxQDA2020 تجزیه و تحلیل شدند. براساس نتایج تحلیل داده‌ها برای جمع‌آوری داده‌ها 43 کد باز شناسایی شد که در 3 مقوله اصلی و 15 مقوله فرعی دسته‌بندی شدند که عبارتند از پیامد فردی (عملکرد فردی، خودکارآمدی فردی و توانمندی)، ‌پیامد سازمانی )چابکی سازمانی، بهره‌وری سازمانی، خلاقیت سازمانی، نوآوری سازمانی، تحول مثبت سازمانی، اشتراک دانش، عملکرد سازمانی، سازگاری سازمانی، یادگیری سازمانی و شفافیت سازمانی) و پیامد محیطی( اجتماعی، فرهنگی). باتوجه به یافته‌ها می‌توان سبک رهبری نوآورانه را در سازمان توسعه داد و کارکنان را تشویق به ایجاد خلاقیت و نوآوری در وظایف‌شان تشویق کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رهبری نوآورانه، فراترکیب، سازمان‌ها، رویکرد کیفی،

عنوان انگلیسی Identifying the consequences of innovative leadership in organizations using a meta-composite qualitative approach
چکیده انگلیسی مقاله The present study was conducted with the aim of explaining the consequences of innovative leadership in organizations using a qualitative meta-composite approach. The current research was conducted in the framework of a qualitative approach and using the meta-combination method with the seven-step approach of Sandelovski and Barroso (2007). The statistical population under study includes all Persian and English researches and studies published in the field of innovative leadership between the years 2000 and 2022. In this regard, the keywords related to the purpose of the research were searched and the articles and documents obtained were examined using the purposeful sampling method and according to the acceptance criteria. The study was analyzed using the three-stage coding method (open, central, selective) by MaxQDA2020 software. Based on the results of data analysis, 43 open codes were identified for data collection, which were classified into 3 main categories and 15 subcategories, which include individual outcome (individual performance, individual self-efficacy and capability), organizational outcome (organizational agility, benefit) Organizational creativity, organizational creativity, organizational innovation, positive organizational transformation, knowledge sharing, organizational performance, organizational adaptability, organizational learning and organizational transparency) and environmental consequences (social, cultural). According to the findings, it is possible to develop an innovative leadership style in the organization and encourage employees to create creativity and innovation in their duties.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله رهبری نوآورانه, فراترکیب, سازمان‌ها, رویکرد کیفی

نویسندگان مقاله مرتضی جاویدپور |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه محقق اردبیلی.اردبیل.ایران

عادل زاهد بابلان |
استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی.اردبیل.ایران

حسین تقوی |
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

مهدی معینی کیا |
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران


نشانی اینترنتی http://rmt.iranjournals.ir/article_247707_2607a63e9868178edff89b7b34da8744.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات