آموزش علوم دریایی، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۶۹-۹۰

عنوان فارسی شناسایی و تبیین عوامل زمینه‌ای موثر بر نظامات آموزش فرماندهان و مدیران با تاکید بر آموزش‌های ضمن خدمت
چکیده فارسی مقاله نظامات آموزش و توسعه‌ی فرماندهان و مدیران، حائز نقش غیر قابل انکاری در بهبود، بهسازی و بالندگی سیستم و ارتقاء دانش سازمانی هستند و از این رو طراحی چارچوب هایی که امکان صورت بندیِ اشکال پیچیده تر و دقیق تری از این نظامات را فراهم سازند، ضروری به نظر می‌رسد. نظر به این اهمیت، نوشتارِ پژوهشیِ جاری، شناسایی و بازنماییِ محتوای نظام تدابیر موثره بر فرآیندهای آموزش مراکز توسعه فرماندهان و مدیران در سازمان های نظامی را با رویکردی زمینه‌ای دنبال می‌نمود. با بهره گیری از رویکرد کیفی، روش تحقیق پدیدارشناسی و تحلیل محتوای هفده مصاحبه‌یِ ماخوذ از خبرگانِ سازمانی و دانشگاهی و با نگاهی فرآیندی و توامان زمینه‌ای به امر آموزش و توسعه، چارچوبی مشتمل بر نظام تدابیری از عوامل زمینه ایِ مرتبط با فرآیندهای آموزش و توسعه‌ی فرماندهان و مدیران صورت‌بندی شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که عوامل زمینه‌ای موثر بر اثربخشی فرآیندهای آموزشی، شامل پنج بعد بوده و مشتمل بر عوامل ساختاری، مدیریتی، رفتاری، فرآیندی و راهبردی است. این یافته‌ها می‌تواند به عنوان یکی از منابع اطلاعاتی در مسیر طراحی الگوی نظام آموزش و تربیت فرماندهان و مدیران مورد بهره‌گیری واقع شده و امکان فهم پیچیده‌تری از عوامل زمینه‌ای موثر بر اثربخشی فرآیندهای آموزشی را در اذهان مخاطبان ایجاد نماید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، آموزش ضمن خدمت، مراکز آموزش و توسعه ی فرماندهان و مدیران در سازمان های نظامی،

عنوان انگلیسی Identifying and explaining the contextual factors affecting the development systems of commanders and managers with an emphasis on in-service education
چکیده انگلیسی مقاله The training and development systems of commanders and managers have an undeniable role in the improvement and growth of the system and the promotion of organizational knowledge, and hence the design of frameworks that enable the formulation of more complex and precise forms of these systems seems necessary. By using the phenomenological method and content analysis of seventeen interviews from organizational and academic experts and with a contextual view of training and development, a framework including a system of measures of contextual factors related to the processes of training and development of commanders and Managers were formed. The findings of the research showed that the contextual factors affecting the effectiveness of training processes include five dimensions and include structural, managerial, behavioral, procedural and strategic factors. The findings of this research can be used as one of the sources of information in the way of designing the model of the development and training system for commanders and managers and create the possibility of a more complex understanding of the contextual factors affecting the effectiveness of training processes in the minds of the audience.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آموزش, آموزش ضمن خدمت, مراکز آموزش و توسعه ی فرماندهان و مدیران در سازمان های نظامی

نویسندگان مقاله سید مجتبی هاشمیان |
استادیار گروه مدیریت، واحد ورامین – پیشوا، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

علی ترابی کلاته قاضی |
پژوهشگر، گروه مدیریت، دانشکده و پژوهشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه جامع امام حسین علیه‌السلام، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://rmt.iranjournals.ir/article_247954_712b7e9a4dc9f404939b25205eb98ac7.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات