آموزش علوم دریایی، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۲۶-۴۳

عنوان فارسی شناسایی الگوی مطلوب تعامل استاد و دانشجو از بعد علمی، اجتماعی و عاطفی
چکیده فارسی مقاله مشارکت در تعاملات اجتماعی، علاوه بر ارتقاء مفهوم زندگی فردی و لذت بخش‌تر کردن آن، منجر به حل معظلات زیادی در زمینه اقتصادی، سیاسی شده‌است. پژوهش حاضر، با هدف شناسایی الگوی مطلوب تعامل استاد-دانشجو صورت گرفته‌است. از روش تحقیق کیفی اکتشافی استفاده شد تا از نظرات دانشجویان تحصیلات تکمیلی در زمینه‌مولفه‌های موثر بر تعامل استاد-دانشجو بهره‌گیری شود. روش پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ گرداوری اطلاعات از نوع کیفی و شیوه تحلیل مضمون بوده‌است. جامعه تحقیق را کلیه دانشجویان دکتری ورودی1397 دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی به تعداد100 نفر تشکیل می‌دادند. که با روش نمونه‌گیری غیرتصادفی هدفمند و دردسترس تعداد 12 نفر از آنها به دلیل عدم اشتغال و داشتن فرصت کافی جهت انجام کارهای فوق العاده علاوه بر امور آموزشی و پژوهشی در دانشکده انتخاب گردید. پس از اشباع نظری داده‌ها در مرحله بعد، برای تحلیل مصاحبه‌ها از شیوه تحلیل مضمون براوان و کلارک، استفاده شد. جهت اعتبار پذیری داده‌ها از روش‌های تماس طولانی محقق با محیط، مشاهده مستمر، خودبازبینی محقق و بررسی همتایان استفاده شد. پس از دسته‌بندی مقوله‌ها 3محور اصلی علمی، اجتماعی و عاطفی تعامل استاد-دانشجو مشخص شد.‌ هم‌چنین مقوله حرفه‌ای-آموزشی، حرفه‌ای- پژوهشی و حرفه‌ای-پرورشی در بعد علمی، مقوله تعامل ترویجی، تعامل متقابل و تعامل متعالی در بعد اجتماعی و مقوله همدلی، همدردی و مراقبت و محبت در بعد عاطفی شناسایی شدند. محصولات برنامه‌های آموزشی بر پایه دامنه تعاملات استاد و دانشجو برسه محور علمی، اجتماعی و عاطفی شکل می‌گیرد که لزوم توجه به محورها و مقولات شناسایی شده در این پژوهش جهت ارتقای کیفیت تعامل در برنامه‌های آموزشی توصیه می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تعامل، ارتباط استاد- دانشجو، آموزشی، اجتماعی، عاطفی،

عنوان انگلیسی Identifying the ideal pattern of teacher-student interaction from the scientific, social and emotional dimensions
چکیده انگلیسی مقاله Participation in social interactions, in addition to improving the concept of individual life and making it more enjoyable, has led to solving many dilemmas in the economic and political field. The current research was conducted with the aim of identifying the optimal pattern of teacher-student interaction. Exploratory qualitative research method was used to get the opinions of post-graduate students on the factors affecting teacher-student interaction. The research method was applied in terms of objective and qualitative in terms of data collection and thematic analysis method. The research community consisted of all incoming doctoral students of 1397 Faculty of Educational Sciences and Psychology, Allameh Tabataba'i University, numbering 100 people. 12 of them were selected by non-random sampling method due to their lack of employment and sufficient opportunity to do extraordinary work in addition to educational and research matters in the faculty. After the theoretical saturation of the data in the next step, Bravan and Clark's theme analysis method was used to analyze the interviews. In order to validate the data, the researcher's long contact with the environment, continuous observation, researcher's self-review and peer review were used. After categorizing the categories, 3 main scientific, emotional, and social axes of teacher-student interaction were determined. Also, professional-educational, professional-research, and professional-educational categories in the scientific dimension, promotional interaction category, mutual interaction, and superior interaction in the social dimension and category Empathy, sympathy and care and affection were identified in the emotion dimension. The products of educational programs are formed based on the scope of interactions between professors and students on the scientific, social and emotional axis, and it is recommended to pay attention to the axes and categories identified in this research in order to improve the quality of interaction in educational programs. Keywords: interaction, teacher-student relationship, educational, social, emotional
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تعامل, ارتباط استاد- دانشجو, آموزشی, اجتماعی, عاطفی

نویسندگان مقاله ام البنبن همتی پور |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی

عظیم میرزازاده |
متخصص داخلی، استاد، گروه داخلی، گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران


نشانی اینترنتی http://rmt.iranjournals.ir/article_247853_c0a07b296849a152365b899af59b1b39.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات